Sökning: "rim texter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden rim texter.

  1. 1. Lärares syn pöå högläsning i grundskolan : Teachers' view of reading aloud in primary school

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Zubak; Rim Yousef; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; lärarperspektiv; litteracitet;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig del av elevernas språkutveckling. Däremot finns det en stor andel lärare som väljer bort högläsningen i undervisningen eftersom de inte hinner med det i vardagen. Syftet med vår studie är att undersöka hur olika lärare tillämpar högläsning i undervisningen i årskurserna F-3. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivsvårigheter hos lågstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rim Yousif; Katarina Zubak; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; flerspråkighet; grundskola; lågstadieelever; lässvårigheter och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av tio vetenskapliga artiklar svarat på följande frågeställningar: Vilka svårigheter kan elever med dyslexi och flerspråkiga elever möta i läs- och skrivundervisningen? Hur yttrar sig svårigheterna i undervisningen?Resultatet visar olika svar utifrån tre teman som vi har utgått ifrån. Det första temat är “läs- och skrivsvårigheter i undervisningen”, där stavning blir ett bekymmer för elever eftersom de har svårt att producera längre texter. LÄS MER

  3. 3. Att läsa med flyt eller inte läsa med flyt, det är frågan : En kvalitativ studie som belyser hur lärare i 1–3 pedagogiskt arbetar med poetiska texter i sin undervisning samt hur lärarna uppfattar och upplever detta arbete med särskilt fokus på läsflyt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Bertilsson; [2021]
    Nyckelord :poetiska texter; läsflyt; rim; undervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att belysa hur olika lärare i årskurs 1–3 beskriver att de pedagogiskt arbetar med poetiska texter i sin svenskundervisning samt hur lärarna uppfattar detta arbete med särskilt fokus på att främja läsflyt. För att besvara syftet har följande frågeställningar använts:  ·       Hur beskriver lärarna att de pedagogiskt arbetar med sånger, lyrik, rim och ramsor i svenskundervisningen?  ·       Vilka uppfattningar och upplevelser har lärarna kring det pedagogiska arbetet med sånger, lyrik, rim och ramsor i svenskundervisningen?  ·       Hur beskriver lärarna sin syn på att arbeta med poetiska texter för att utveckla elevernas läsflyt?  Studien genomfördes genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med 6 lärare i årskurs 1–3, lärarna arbetade på 5 olika skolor i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Från ”Hiertskått å hiernbrått” till ”mick-terrorist, lingvist du kallar för ligist” : Rimtekniker i två moderna hiphoptexter och en text av Johan Runius

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sina Sultani; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att göra en kvantitativ granskning av tre texter, nämligen Erik Lundins text ”De ba blev så” (2016), Malcolm Brandins text ”Bredängstil” (2012), och Johan Runius text ”Rimdantz i Fast-lagen” (1713). Dessa tre texter valdes medvetet för dess olika rimflätningar. LÄS MER

  5. 5. Interaktionen mellan skrift och bild i läromedel för svenskämnet –en undersökning av två läroböcker som är avsedda för svenskämnet i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Borrestad; Annika Åström; [2019]
    Nyckelord :Läromedel; läroböcker; böcker; verktyg; sociosemiotik; förankringsrelation; avbytesrelation; multimodalitet; bildelement; skriftelement och textelement.;

    Sammanfattning : I två multimodala läromedel för svenska i grundskolans tidigare år har resultatet av studien visat på en tydlig interaktion mellan textelementen bild och skrift. Studien är baserad på en sociosemiotisk teori och frågeställningarna; hur skrift och bild integrerar med varandra och hur skiljer sig/liknar de två läromedlen varandra. LÄS MER