Sökning: "rimlighetsbedömning i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden rimlighetsbedömning i matematik.
1. Är det rimligt? : En kvalitativ intervjustudie om lärares upplevelser av att undervisa om rimlighetsbedömning vid algoritmräkning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Elevers förmåga att kunna göra rimlighetsbedömningar i matematiken påverkas i stor utsträckning av vilken undervisning de möter. Rimlighetsbedömning är något som finns med i det centrala innehållet för samtliga årskurser i grundskolan. LÄS MER
2. Utmaningar och nycklar i undervisning om rimlighetsbedömning : En kvalitativ studie med fyra lärare som undervisar i matematik på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Rimlighetsbedömning är en väsentlig del av de kunskaper som behövs för att göra uppskattningar och olika beräkningar i matematikämnet. Det är också en del av människans vardag där det krävs en förståelse för vad som är rimligt och vad som är orimligt. LÄS MER
3. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER
4. Är det rimligt? : SUM-elevers reflektion och resonemang om rimlighetsbedömning och lämplig lösningsstrategi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Med den kvalitativa metoden design-research har vi i vår studie, likt en bro kombinerat teori och praktik genom att genomföra tre lektioner, i en cyklisk process med en årskurs 3. Vårt syfte var att skapa förståelse för hur en lektionssekvens kan främja SUM-elevers inlärning av rimlighetsbedömning samt lämpligt val av subtraktionsstrategi, genom inkludering i den ordinarie undervisningen. LÄS MER
5. Räkna med matematiksvårigheter : En analys av matematiksvaga elevers svårigheter, baserad på det nationella provet i år 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Många elever hamnar i svårigheter med matematiken vilket kan få stora konsekvenser i såväl privatliv som kommande yrkesliv. I skolan kan en elev ha allmänna svårigheter med många ämnen vilket gör det förhållandevis enkelt att planera en bra undervisning. LÄS MER