Sökning: "rimma"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet rimma.

  1. 1. Tecken på lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Simon Mohss; Carl Söderström; [2020]
    Nyckelord :Litteraturöversikt; lässvårigheter; lågstadiet; fonemisk medvetenhet och avkodning.;

    Sammanfattning : Denna litteraturöversikt handlar om vilka tecken man kan se på lässvårigheter i årskurserna F-3. Syftet med forskingarbetet är att ta reda på vad forskningen säger om vilka kognitivasvårighetstecken som finns på barn med lässvårigheter. Mer specifikt är avsikten att besvara våran frågeställning. LÄS MER

  2. 2. "Vi gör vad vi kan för dem när de är i skolan" : En studie om hur lärare i grundskolans tidigare år kan arbeta aktivt med att förebygga lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jennie Sundberg; [2018]
    Nyckelord :reading disabilities; preventions; primary school; literacy; early signs; lässvårigheter; förebygga; lågstadium; literacy; tidiga tecken;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how active teachers in grades k–3 can work actively to prevent reading difficulties. The purpose is also to investigate what early signs teachers can be observant of in terms of early reading learning associated with reading difficulties. LÄS MER

  3. 3. Fonemisk medvetenhet i förskolan. : En studie om hur pedagoger i förskolan arbetar med fonemisk medvetenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna-Carin Hallberg Österberg; [2018]
    Nyckelord :Phonemic Awareness; Pre-School; Pre-School Teacher; Zone of Proximal Development; ZPD; Self Esteem; Fonemisk medvetenhet; fonologisk medvetenhet; förskola; förskollärare; proximal utvecklingszon; ZPD; självkänsla;

    Sammanfattning : Language development is a part of what pre-school teachers are supposed to teach children in pre-school and reading books, singing songs and rhyming is something that goes on although it isn’t always thought of how or why it is done. Phonological awareness, as just mentioned, is something that pre-school teachers work with on an everyday basis. LÄS MER

  4. 4. Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.

    C-uppsats,

    Författare :Malin Andersson; Olga Nordberg; Emma Thomée; [2011]
    Nyckelord :Tal-; läs- och skriftspråksutveckling; kommunikati;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfteSyftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolårtvå, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. Anledningen till att viville ta reda på detta var att vi i vår lärarutbildning läst både musik samt språkutveckling och fått en viss inblick ihur dessa ämnen kan integreras. LÄS MER

  5. 5. Att rimma och ramsa i förskolan : Förskollärares erfarenheter kring arbete med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Kristina Persson; [2010]
    Nyckelord :Language development; learning; pedagocial tools; preschool-teacher; Språkutveckling; lärande; pedagogiska verktyg; förskollärare;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to contribute to knowledge about how preschool-teachers work with the development of children’s spoken language in preschool.The study was conducted through interviews with four preschool-teachers working at the same preschool with one to five year old children. LÄS MER