Sökning: "risk nordiska språk"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden risk nordiska språk.
1. Enkla texter, enkel värld? : Munskyddsfrågans nyanser i 8 Sidor och Dagens Nyheter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Denna studie bygger på hypotesen att det finns en risk för att läsning av lättläst nyhetsrapportering kan leda till en förenklad bild av verkligheten. Syftet är att ta reda på vad som händer i nyhetsrapportering med nyanser i en komplex fråga vid en lättläst-anpassning. LÄS MER
2. ”Inte bara något slags pliktskyldigt kalla avrivningar” : En intervjustudie om påverkan av nationella prov i skriftlig framställning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : De senaste åren har det skett en stor ökning i andelen lärare som upplever att nationella prov påverkar undervisningen och den grupp som upplever störst påverkan är svensklärarna. Närundervisningen påverkas av ett prov kallas detta för washback. LÄS MER
3. Lärare på distans : SVA-lärares upplevelse av fjärrundervisning i samband med coronapandemin
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I och med coronapandemin tvingades många svenska skolor att övergå från fysisk klassrumsundervisning till fjärr- och distansundervisning. Denna kvalitativa studie undersöker hur fem lärare i svenska som andraspråk för vuxna upplevde att vara lärare i ett digitalt klassrum, jämfört med ett fysiskt. LÄS MER
4. Positioneringar i diskussioner om migration : En didaktiskt anpassad kritisk diskursanalys av interaktionen i kommentarsfält till artiklar om migration
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : The aim of this study is to investigate and illustrate the local exercise of power between participants in online comments sections of three newspaper articles with different political perspectives on migration and also to motivate and concretize the didactic use potential in SFL-based critical discourse analysis of comments and dialogues in internet-based forums of interaction. SFL and critical discourse analysis form the theoretical basis and with interpersonal analytical concepts as role, genre and attitude it is analyzed how participants position themselves in relation to each other in terms of superiority, inferiority and neutrality and how they legitimize their attitudes and/or positions. LÄS MER
5. En marginaliserad grupp? : SVA-elevers upplevelser av att få sina namn uttalade
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : En talare som stöter på ett nytt namn kan ha svårt att uttala det korrekt om det innehåller främmande språkljud. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers upplevelser av att få sina förnamn uttalade. Materialet för studien utgörs av 60 elevers svar på en enkät. LÄS MER