Sökning: "roi media"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden roi media.

  1. 1. Influencer marketing: Long-term collaborations on Instagram : A case study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Victor Dahlkvist; [2021]
    Nyckelord :influencer marketing; social media influencers; Instagram influencers; influencer performance; influencer ROI; long-term collaboration; influencer marketing; social media influencers; Instagram influencers; influencer performance; influencer ROI; long-term collaboration;

    Sammanfattning : More and more companies have started to use influencers on social media platforms for promoting their product or service, in exchange for a compensation. While this has enabled reach for a low cost, it is the nature of the authentic endorsement that has made the marketing channel so efficient. LÄS MER

  2. 2. Sponsringens nya spelplan : En kvalitativ studie om hur elitidrottssponsorer påverkas av digital kommunikation i arbetet med sponsringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Carolina Johnson; Linnea Stark; [2020]
    Nyckelord :Sponsorship; sponsorship process; professional athletes; elite sports; sponsor; digitalization; digital communication; social media; Sponsring; sponsringsprocessen; elitidrott; elitidrottssponsring; sponsor; digitalisering; digital kommunikation; sociala medier;

    Sammanfattning : Elitidrottssponsring är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som företag använder sig av för att generera intresse, engagemang och lönsamhet, där allt mer idag sker i snabbt utvecklande digitala miljöer. Tidigare forskning har identifierat fem steg som utgör sponsringsprocessen, men det har däremot inte beskrivits hur den allt mer påverkande digitala kommunikationen påverkar elitidrottssponsorer i sponsringsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Sales Modeling and Local Factor Decomposition for Optimal Investment Decisions in MMM: A Monte Carlo Simulation Study

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Daniel Heimgartner; [2020]
    Nyckelord :Marketing Mix Modeling; Shapley Value Regression; Time-Varying Effect Models; Shapley Additive Explanations; Accumulated Local Effects;

    Sammanfattning : Media Mix Models (MMM) are used to understand drivers behind key performance indicators and to measure the effectiveness of media channels. The key metric to report causal impacts of media investments on sales is return on investment (ROI). The shape of ROI-curves crucially impacts optimal allocation. LÄS MER

  4. 4. Social CRM - Är du med på tåget? - En fallstudie om en organisations hantering av big data för att vårda kundrelationer på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Niklas Ljungbro; Martin Edrén; [2019]
    Nyckelord :CRM; S-CRM; Big data; Ostrukturerad data; Data mining; Kundrelationer; Mätning av resultat;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medieplattformar ökar där kunder lämnar ifrån sig stora mängder data, även kallat big data. Datan kan innehålla värdefull information, varav företag försöker extrahera denna genom data mining, för att erhålla viktiga kundinsikter. LÄS MER

  5. 5. “Ingen Reklam Tack” Ett experiment kring relevansen i datadriven marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Andreas Enderborg; William Friman; [2019]
    Nyckelord :Experiment; Sociala medier; ROI; ROAS; The Purchasing Funnel;

    Sammanfattning : The study investigates whether it is possible to drive sales-oriented marketing for B2C companies in social media through data-driven marketing, and thus increasing the relevance of the ads. The study has had an experimental approach where hypotheses are tested from a company towards a target group of just over 480 000 people in the Småland region. LÄS MER