Sökning: "roliga ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden roliga ämnen.

  1. 1. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Estetiska lärprocesser i den naturvetenskapliga undervisningen : En intervjustudie om estetiska lärprocessers betydelse för naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan F-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Arleen Aziz; [2022]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig undervisning; estetiska lärprocesser; estetiska erfarenheter; motivation;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan årskurs F-9 och hur de upplever att det främjar elevers lärande. Fokus ligger dock framför allt på det gemensamma mellan estetik och lärande där estetiska lärprocesser anses vara ett arbetssätt för att, inom alla ämnen, nå kunskap. LÄS MER

  3. 3. Att välja moderna språk : En studie om elevernas inställning att läsa moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Esther Diaz; [2019]
    Nyckelord :moderna språk; val; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevernas inställning till moderna språk och vilka faktorer de uppger inför deras val av moderna språk. Detta med anledning av det stora antalet avhopp i dessa ämnen på senare år. Från 2018 ändrades skollagen för att ge alla elever samma möjlighet att läsa moderna språk från och med årkurs 6. LÄS MER

  4. 4. Diagnostiska quizzar som en del av undervisningen av naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet : Synpunkter från elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanan Karam; [2019]
    Nyckelord :Quiz; naturvetenskapsprogrammet; gymnasieskolan; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad elever på naturvetenskapligt program som under 10veckor testat dagliga diagnostiska kort-svars-quizzar i biologi, kemi och bioteknikanser om sådana quizzar. Dessutom har åsikterna hos ämneslärare i sammagymnasieskola kring användningen av quizzar som hjälpmedel i undervisningeninhämtats. LÄS MER

  5. 5. Elevers syn på och tankar kring laborationer i NO ämnen : En kvalitativ intervjustudie med elever i årskurs 1 samt observationer under en undervisningssekvens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Josefine Matsson; [2018]
    Nyckelord :laborationer; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad eleverna säger om sitt egna lärande av laborationer i naturorienterande ämnen. Syftet är också att ta reda på om de lär sig detsom läraren tänkt. Jag har genomfört och planerat dessa lektioner. LÄS MER