Sökning: "rollek"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet rollek.
1. ”DET HAR JAG REDAN LÄRT MIG NÄR JAG VAR LITEN” : Förskolebarns perspektiv på lek och på lärande i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om hur barn i förskolan resonerar om lek och ifall de uppfattar ett lärande i lek. Studien grundar sig i kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med barn i förskolan som informanter. LÄS MER
2. Är det mamma eller mammi som hämtar? : En kvalitativ studie om familjekonstellationer i förskolan; variationer, normer och barns lärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotekSammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur begreppet familj framställs i förskolan, eftersom vi idag möter en rad olika familjekonstellationer i förskolan, så som kärnfamiljer, regnbågsfamiljer och stjärnfamiljer. För att studera framställningar av familj i förskolan har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av en fokusgruppsintervju. LÄS MER
3. Hur lek kan användas som ett redskap i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Det akademiska kravet på eleverna i skolans yngre åldrar ökar, och tiden för lek minskar. Vi vill med denna kunskapsöversikt lyfta vikten av lek, framför allt i skolans yngre åldrar, och ta reda på hur lek kan användas och utformas i svenskundervisningen för att främja dessa elevers språkutveckling och lärande. LÄS MER
4. Får alla lekar lekas? : förskollärares uppfattningar om krigslekar, lek och identitetsskapande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER