Sökning: "roller och handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden roller och handledning.

  1. 1. Specialpedagogen som samtalspartner : En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Petersson; Michelle Giertta; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; beredskap; förskola; professionsutveckling; specialpedagogiska samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Giertta, Michelle & Petersson, Emma. (2023). Specialpedagogen som samtalspartner: En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. "Jag tar ju mycket hjälp av min specialpedagog!" : Grundskolerektorers resonemang kring tillsättande av resurspersoner för elever från förskoleklass till årskurs 6 och dess påverkan på verksamhetens specialpedagogiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; elevhälsa; rektors ledarskap; rektors organisation; resurspersoner i skolan; elevassistenter i skolan; systemteori; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om grundskolerektorers behovsanalys av sin verksamhet utifrån tillsättandet av resurspersoner, samt hur de organiserar stödet. Syftet handlar även om att öka kunskapen kring vilka konsekvenser detta kan få för verksamhetens specialpedagogiska arbete. LÄS MER

  4. 4. Sida vid sida genom Covid-19 : En integrativ litteraturstudie om intensivvårdssjuksköterskors arbete med omplacerade sjuksköterskor

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Ellinor Löf; Caroline Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :Intensivvård; sjuksköterska; ansvar; Covid-19; kompetens; erfarenhet; omplacering; arbetsbörda; integrativ litteraturstudie;

    Sammanfattning : Introduktion: Intensivvården ställdes inför en stor utmaning under Covid-19-pandemin då patientantalet på flera håll i världen dubblerades under kort tid. För att hantera det ökade patientflödet har bemanningsmodeller implementerats där sjuksköterskor utan intensivvårdskompetens omplacerats till intensivvården, handledda av intensivvårdssjuksköterskor. LÄS MER

  5. 5. Handledning som verktyg för skolutveckling : En kvalitativ studie av specialpedagogens uppfattningar om handledning som verktyg i skolors förändringsarbete med teorin om praktikerarkitekturer som teoretisk ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Larsson; Marie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Handledning; Specialpedagogik; Kollegialt lärande; Kollegial handledning; Skolutveckling; Praktikarkitekturer.;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag som kvalificerad samtalspartner i handledning, samt vilka hinder och möjligheter de möter i sin handledande praktik. Studiens teoretiska ramverk är teorin om praktikarkitekturer och begreppen talandet, görandet och relaterandet används som ett teoretiskt ramverk genom hela studien. LÄS MER