Sökning: "rollspel gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden rollspel gymnasiet.

  1. 1. Vem vinner när vi debatterar? : En undersökning om ett politiskt rollspel i samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Role play; experience-based teaching; social studies; political debate; political efficacy; political self-confidence; social perspective taking; effort; perceptions of citizenship preparation; self-governance; Rollspel; upplevelsebaserad undervisning; samhällskunskap; politisk debatt; politisk självtillit; politiskt självförtroende; perspektivtagande; ansträngning; självupplevd nytta; medborgare; självstyrning;

    Sammanfattning : This study examines high school students' experience of a political role play in social studies. The purpose of the thesis is to investigate which abilities role-playing games develop for students and through this contribute to the social studies didactic research of experience-based teaching that reflects reality. LÄS MER

  2. 2. Medierande redskap i EU-undervisningen på gymnasiet : En innehållsanalys av lärares undervisningsmaterial om EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Olle Lindquist; Anton Östebo; [2021]
    Nyckelord :Abilities; EU; European union; Teaching; Social studies; Tools; Förmågor; EU; Europeiska unionen; Undervisning; Samhällskunskap; Redskap;

    Sammanfattning : The study examines the various tools and resources that are used by social studies teachers when teaching about the EU on an upper-secondary school level. The paper is based on the sociocultural theory on learning and tries to determine what abilities are developed in each material. LÄS MER

  3. 3. "Det finns potential. Vi kör fortfarande hänga gubbe". : En intervjustudie om elevers uppfattning om rollspel som undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Victor Engelmartin; [2020]
    Nyckelord :rollspel; undervisningsmetod; intervjustudie;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines if tabletop roleplaying games can be used as a teachingmethod in the social studies subject in the upper secondary school. The purpose of thebachelor thesis is by the experiences and perception of tabletop roleplaying games as ateaching method from students to see if there is potential in the method to develop subjectspecific knowledge in social studies and/or general curricular knowledge. LÄS MER

  4. 4. “We shoot fellers as need shooting, save fellers as need saving, and feed 'em as need feeding” : En narratologisk analys av narrativet i Red Dead Redemption 2 och användningen av rollspel i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Axel Wallin; Iskan Ahmed; [2020]
    Nyckelord :tv-spel pc-spel rollspel narratologi dramaturgi medmänsklighet samhörighet lärarkompetens skönlitteratur svenska Red Dead Redemption 2 spelvärld gymnasieskolan skola litteraturstudier svenskämne fiktion;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida rollspel (inom TV- och PC-spel) kan bidra till svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. Vi har utgått från spelet Red Dead Redemption 2 för att sedan analysera dess narrativ och lyfta fram relevanta perspektiv som kan bidra till elevers skönlitterära kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Begreppet makt: tolkning, transformering och undervisning : En kvalitativ studie om hur samhällskunskapslärare tolkar, transformerar och undervisar kring begreppet makt på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Elin Persson; [2019]
    Nyckelord :power; interpretation; education; civics; makt; transformering; undervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This study inquires to show how civic-teachers in the Swedish upper secondary school interprets, transforms and educates about power in civics. It’s written in the civics curriculum that the education will teach the students about power in relation to different social issues. LÄS MER