Sökning: "rollspel som pedagogisk metod"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden rollspel som pedagogisk metod.

  1. 1. Flerspråkiga barns språkutveckling genompedagogiskt drama : En kvalitativ studie med sex verksamma förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rita Ahl; Aldwin Dalit; [2022]
    Nyckelord :Andraspråk; drama; modersmål; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur pedagoger i två förskolor använder pedagogisk dramalek i språkutbildning av barn med svenska som andraspråk. Vi har intervjuat sex förskollärare om hur de arbetar, vilka metoder de använder samt hur de reflekterar över sin planering och övriga didaktiska frågor runt undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Bordsrollspel i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2019]
    Nyckelord :Rollspel; bordsrollspel; pedagogiskt rollspel; rollperson; spelledare; multikognitiv inlärningsprocess; interaktiv inlärningsprocess; litteraturundervisning; berättande; fantasi; motivation; processdrama; process drama; tillämpat drama; applied drama; sitting drama; spelifiering; spelbaserat lärande; föreställningsvärldar; upplevelsebaserat lärande; interaktiva texter; mantle of the expert;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks bordsrollspel som pedagogisk metod. Spelets komponenter, berättande, drama och spel, undersöks i detalj och i förhållande till bordsrollspel. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av klassdebatter/rollspel : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carina Tallefors; [2017]
    Nyckelord :Composition; debate; group size; interaction; learning; role-playing; Debatt; gruppsammansättning; gruppstorlek; interaktion; lärande; rollspel; samspel;

    Sammanfattning : Elevperspektivet på klassdebatter/rollspel som pedagogisk metod i skolan är ett område som är relativt outforskat. Syftet med den här studien är att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av klassdebatter/rollspel. Studien genomförs ur ett sociokulturellt perspektiv, där samspel och kommunikation ses som en förutsättning för lärande. LÄS MER

  4. 4. Drama som pedagogisk metod i språkundervisningen : En kvalitativ studie om språklärares uppfattningar och erfarenheter om  arbete med drama i språkundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tanja Dombaj; [2015]
    Nyckelord :Drama som metod; språk; kommunikation; läroplan; fenomenologi; språklärare; grund- och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Abstrakt   Studiens fokus ligger på att beskriva hur och varför språklärare i engelska, svenska samt svenska som andra språk på grundskole- och gymnasienivå använder pedagogiskt drama som metod i språkundervisningen. Syftet är också att undersöka hur språklärare kopplar drama som metod i språkundervisningen till läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Drama på Jobbet? : Att använda dramapedagogik i företagsutbildning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Christoffer Ahlqvist; Janya Cambronero; [2009]
    Nyckelord :Dramapedagogik; företagsutbildning; motivation; interaktivitet; kunskapstapp; utvärdering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur dramapedagogik kan användas inom företagsutbildning, och att diskutera dess eventuella för- och nackdelar. Genom att använda oss av kvalitativa intervjuer och en workshop har vi sökt ta reda på hur människor i olika positioner uppfattar dramapedagogik. LÄS MER