Sökning: "rollspelare"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet rollspelare.

  1. 1. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  2. 2. Den evolverade monomyten: inklusion och personliga narrativs inverkan på moderna rollspel : En komparativ analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mathias Arancibia Mena; [2023]
    Nyckelord :monomyt; rollspel; inklusion; ramverk; dissonans;

    Sammanfattning : Rollspel blir alltmer populära på en global nivå, med spelare runt hela världen och publikationer på flera olika språk. Som grund till rollspel och fantasy-genren den växte ut från ligger bland annat koncept som ‘hjälteresan’ och mytologi. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens Påverkan på Rollspelsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Duc Thang Nguyen; Gustav Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Digitisation; Role-playing games; Playing experience; Socialisation; Immersion; VTT; Automatisation; Covid-19 pandemic; Digitalisering; Rollspel; Spelupplevelse; Socialisering; Inlevelse; VTT; Automatisering; Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Hur populära rollspel är har ökat kraftigt under en tid då digitaliseringen av rollspel är mycket vanligare än någonsin tidigare. Fler spelare upplever rollspel på ett sätt de inte var originellt utvecklade för. LÄS MER

  4. 4. ATT SPELA EN ROLL : Emergenta narrativ och immersion för rollspelande i World of Warcraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Cecilia Kamf; [2023]
    Nyckelord :World of Warcraft; rollspel; immersion; emergenta narrativ;

    Sammanfattning : Vilka medel använder sig spelarna av för att uppnå immersion, samt skapa emergenta narrativ när de rollspelar i World of Warcraft? 165 rollspelare i World of Warcraft svarade på en enkät med frågor som kretsade kring deras rollspelsvanor, samt vilka medel de använde för att rollspela och skapa immersion. Arbetet tar avstamp i Linderoths (2012) studie där han observerade en rollspelsguild i World of Warcraftunder tio månader, men utvecklar också studien vidare. LÄS MER

  5. 5. En jämförelse mellan rollspelare och icke-rollspelare med avseende på empati : En kvantitativ studie om bordsrollspel, kön och empati

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Sandra Olsson; [2019]
    Nyckelord :Empathy; affective empathy; cognitive empathy; gender; role players; role playing.; Empati; affektiv empati; kognitiv empati; kön; rollspelare; rollspel.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kön och rollspelande relaterar till affektiv och kognitiv empati. 204 personer deltog i föreliggande studie genom att besvara en elektronisk enkät och 192 ifyllda enkäter analyserades. LÄS MER