Sökning: "romantik på film"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden romantik på film.

  1. 1. Evolutionen av Lara Croft : En jämförelse mellan filmerna "Lara Croft: Tomb Raider" (2001) och "Tomb Raider" (2018)

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Elvira Bergquist; [2021]
    Nyckelord :Lara Croft; Tomb Raider; feministisk analys; hjältinna; actionfilm; äventyrsfilm;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) och Tomb Raider (2018) utifrån frågeställningarna: Hur skildras karaktären Lara Croft i filmerna Lara Croft: Tomb Raider (2001) respektive Tomb Raider (2018), vilka likheter och skillnader finns? Vad kan eventuella likheter och skillnader bero på? I analysen kallas karaktären i filmen från 2001 (en adaption av de ursprungliga datorspelen Tomb Raider från 1990-talet) för ”gamla Lara” och karaktären i filmen från 2018 (en adaption av nyversionen av samma datorspel från 2013–2018) för ”nya Lara”. Först diskuteras den visuella skildringen av Lara Croft utifrån Laura Mulveys begrepp ”den manliga blicken” och ”to-be-looked-at-ness” samt Yvonne Taskers iakttagelser där det finns stora skillnader mellan filmerna. LÄS MER

  2. 2. Från folksaga till film – en adaptionsstudie av Rödluvan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Gerdin; [2020]
    Nyckelord :Rödluvan; Adaptionsstudie; Sagor; Olika medier; Bröderna Grimm; Catherine Hardwike.;

    Sammanfattning : Sagor kan uttrycka en förtrollande fantasivärld där allt kan hända. De är en självklarhet i många hem och sagans intriger och spänningsmoment kan ge hela familjen en upplevelse. Syftet med den här studien är att genomföra en flerdimensionell adaptionsanalys av två olika versioner av sagan om Rödluvan och Vargen. LÄS MER

  3. 3. De inte alltför främmande : Författarideal, relationer och litterära system i fem svenska filmer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Setterwall Klingert; [2020]
    Nyckelord :Writers on film; authorship; fictional authors; publishing studies; literature and film; literature sociology; Autor; Autorin; Schriftsteller; Schriftstellerin; Schriftstellerfilme; Literatur und Film; Verlag; Verlagsstudien; Författare; författarskap; författarideal; film; filmstudier; förlagsstudier; litteratursociologi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ingår i det forskningsfält som undersöker hur konstnärer skildras i fiktion. Specifikt handlar den om författarroller på film, ett område som beforskats i såväl Tyskland som den anglosaxiska världen (kända exempel är Kirsten Netzows Schriftstellerfilme(2005) samt antologin The Writer on Film (2013)) men knappt alls i Sverige. LÄS MER

  4. 4. "Summer Finn was a woman" : En analys av genus, heterosexualitet och romantik ur filmen 500 days of Summer. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Fanny Loeb; [2015]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; romantik; femininitet; 500 days of Summer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förhållandet mellan genus och sexualitet uttrycks i romantiska kärleksfilmer. Ur filmen 500 days of Summer har jag valt att analysera vissa scener där uttryck för en binär genusuppdelning och en normativ sexualitet förekommer, främst skildrat genom romantiska föreställningar om heterosexuell kärlek. LÄS MER

  5. 5. Genom odöda stilar och transformerade masker : Populärkulturell återanvändning av Goyas och Fuselis konst i nyadaptionen av slasherfilmen Terror på Elm Street

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Tobias Bjerre; [2015]
    Nyckelord :Slasher; romanticism; gothic; horror; Goya; Fuseli; A Nightmare on Elm Street; nightmares; intertextuality; transmediation; intermediality; self-reference; gothic novel; Slasher; romantik; gotik; skräck; Goya; Fuseli; Terror på Elm Street; mardrömmar; intertextualitet; transmediering; intermedialitet; självrefererande uttryck; gotisk novell; skräckfilm; konst;

    Sammanfattning : Studien undersöker användningen av Goyas etsning När förnuftet sover kommer monstren och Fuselis oljemålning Nattmaran som förekommer i slasherfilmen Terror på Elm Street (2010). Konstverken är placerade i en scen där konstverken bland annat får en självrefererande roll eftersom det som sker i konstverken även sker i filmen. LÄS MER