Sökning: "romer skola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden romer skola.

  1. 1. "Man behöver inte älska allt och alla men respektera allt och alla, det är det viktigaste" : Romers upplevelser av skolan under perioden 1970-2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2022]
    Nyckelord :national minority group; Roma; discrimination; respect; treatment; education and acceptance; nationell minoritetsgrupp; romer; diskriminering; respekt; bemötatade; utbildning och acceptans;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att redogöra för fem romers erfarenheter av utbildning under perioden 1970–2000-talet. För att uppfylla detta syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem romer som bor i Sverige och som har gått i skola någon gång under perioden 1970–2000-talet. LÄS MER

  2. 2. Vems historia skrivs och undervisas? : En studie om hur romerna beskrivs i den svenska skolan över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotta Anjou; [2020]
    Nyckelord :Romer; nationella minoriteter; samhälle; skola; objekt; fenomen; läromedel; undervisning.;

    Sammanfattning : Då romerna har varit en marginaliserad, exkluderad och diskriminerad minoritet i majoritetssamhället Sverige, är studiens syfte att få en bild av hur romerna, beskrivs i den svenska skolan över tid. Studien utgör två olika undersökningar utifrån fenomenologi som teori och metodansats. LÄS MER

  3. 3. Resande genom historien : Framställningen av romer i grundskolans läroböcker för historia mellan åren 1964–2014

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Daniel Bergkvist; [2020]
    Nyckelord :Romani; Romani history; Sweden; history; textbooks; literature study; lower secondary; school; use of history; comparative; Romer; Romsk historia; Sverige; historia; läroböcker; litteraturstudie; högstadiet; skola; historiebruk; komparativ;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze the portrayal of the Romani people in 23 history textbooks marketed towards the Swedish lower secondary school between the years 1964–2014, but also which uses of history emerge from within these descriptions. During this period, the curriculum has passed through five different stages with varying approaches towards ethnic minorities. LÄS MER

  4. 4. Tjeckiens bristande genomförande av en likvärdig skola för romer : En kvalitativ teoriprövande fallstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Amanda Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Czech Republic; Europeanization; European Union; compliance; Roma;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine why the Czech Republic has shortcomings with the practical implementation of the European Union Directive 2000/43/EC: the “directive on equal treatment irrespective of racial or ethnic origin”, in the field of education. Although the Czech Republic by 2007 did correctly incorporate the directive into domestic law, the lack of practical compliance is striking. LÄS MER

  5. 5. "Alltså, vi har läst mer om hur det varit för indianerna än hur det varit för samerna" : Hur resonerar sju högstadielärare om Sveriges officiella minoriteter och minoritetsspråk i sin undervisning?

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tim Pirfält; Sebastian Boukachabia; [2015]
    Nyckelord :minoritet; skola; romani; jiddisch; meänkieli; finska; samiska; romer; judar; tornedalingar;

    Sammanfattning : I denna uppsats har målet varit att försöka skapa en uppfattning om hur lärare säger sig resonera kring styrdokumentens skrivningar om Sveriges nationella minoriteter, hur de hävdar att deras förkunskaper i ämnet ser ut och sedermera hur de säger sig planera och utföra undervisningen kopplat till minoriteterna. Genom kvalitativa intervjuer med sju högstadielärare - tre svensklärare och fyra samhällskunskaps- och historielärare har vi kommit fram till att endast en av de intervjuade lärarna har fått med sig någon kunskap om de nationella minoriteterna från sin lärarutbildning. LÄS MER