Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 196 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Europas största minoritet utan land Kritisk rättsvetenskaplig granskning av den svenska  strategin för romsk inkludering. 

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Olivia Berglund; [2023-10-09]
    Nyckelord :Romsk inkludering; Den romska minoritetsbefolkningen; Positiv särbehandling; Särskilda insatser; Likabehandling; Icke-diskriminering; Formell jämlikhet; Reell jämlikhet; Minoritetsskydd; Mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Förevarande uppsats utgör en kritisk rättsvetenskaplig granskning av strategin för romsk inkludering. Uppsatsen ämnar utreda (1) vilket rättsligt ramverk som finns tillgängligt för romsk inkludering, (2) hur det rättsliga ramverket har använts i den svenska strategin för romsk inkludering, samt (3) vilka lämpliga tillvägagångssätt de lege ferenda som kan identifieras inom ramarna för det rättsliga ramverket. LÄS MER

  2. 2. Romers upplevelser av antiromism i samhälle och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Arnela Halilovic; Enisa Mehmed; [2023-08-29]
    Nyckelord :romer; arbetsmarknad; diskriminering; stigma; minoritetsgrupp;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att belysa vilka upplevelser romer med arbete/sysselsättning har som kan kopplas till antiromism i det svenska samhället. Vidare syftar studien till att skapa en förståelse för hur romers upplevelser kring antiromism påverkar dem i arbetslivet samt om det påverkat deras drivkraft att vilja att avancera i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. DISKRIMINERING MOT ROMER I UTBILDNING? Hur romer porträtteras i centrala EU-dokument

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hugo Skelander; [2023-06-29]
    Nyckelord :EU; Tillgång till utbildning; ; Porträttering av romer; Diskriminering av minoriteter;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how Roma is portrayed in policy documents from the EU with focus on education for Roma. Previous research has shown that Roma often is excluded from mainstream education and that Roma often is portrayed as a problem and the reason for the fact that they are excluded from mainstream education. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys i samhällskunskap åk 4-6 : En innehållsanalys av de nationella minoriteternas framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Ahlgren Peters; Anton Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aktörskap; läromedel; läroplan; nationella minoriteter; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studies problem är tudelat. Tillgången på läromedel varierar runt om i landet samtidigt som läroboken har en stark ställning bland lärare. LÄS MER

  5. 5. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER