Sökning: "rumslig miljön"

Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden rumslig miljön.

  1. 21. Enkelt och lätt att hitta rätt : En studie om hur människor samspelar med omgivningen vid navigering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Britt-Mary Wackenström; [2019]
    Nyckelord :wayshowing; wayfinding; Informationdesign; spatial design; spatial communication; temporary architecture; Informationsdesign; rumslig gestaltning; orienterbarhet; rumslig kommunikation; flöde; wayfinding; tillfällig arktitektur;

    Sammanfattning : Då Stockholm Stad växer, ökar också behovet av att effektivisera och rusta upp offentliga platser för att bibehålla en hållbar och attraktiv stad (Stockholm Stad 2018). Ombyggnationer förändrar inte bara stadsbilden fysiskt, utan påverkar även den mentala bilden av en plats. LÄS MER

  2. 22. Avfallssortering: Ett fall av aktivt medborgarskap? : Kan ett socialt kapital aktiveras i ett etniskt fragmenterat område?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikael Lindgren; [2019]
    Nyckelord :aktivt medborgarskap; etniskt fragmenterat område; socialt kapital; trygghet; underklass;

    Sammanfattning : Socialt kapital är ojämnt fördelat i samhället och manifesterar sig som rumslig klassegregation. Det sociala kapitalet är av vikt för aktivt medborgarskap, som exempelvis avfallssortering. Betydelsen av social klass, socialt kapital och etnisk fragmentering för boendes avfallssorteringsgrad kan problematiseras. LÄS MER

  3. 23. En rumslig studie gällande barns rörelse i Stockholms stad : påverkan av socioekonomiska faktorer på val av transportsätt

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Robert Salmijärvi; [2019]
    Nyckelord :physical activity; active transportation; active modes of transport; GIS; network analysis; cost equation; friction equation; logistic regression; Stockholm; fysisk aktivitet; aktiva transportsätt; GIS; nätverksanalys; kostnadsekvation; friktions ekvation; logistisk regression; Stockholm;

    Sammanfattning : Den allmänna fysiska aktiviteten har stadigt minskat i stora delar av världen. Aktiva skoltransporter, till vilka gång och cykel räknas, visar på en liknande trend. Samtidigt kan fysisk aktivitet bland annat motverka olika former av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt fetma och övervikt. LÄS MER

  4. 24. Konstens territorier. En undersökning av småskalig territorialitet och dess betydelse för urban rumslig förändring.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Zandra Valencia Skogsfors; [2019]
    Nyckelord :Arkitektur; konstnärlig verksamhet; territorialitet; territoriell strategi; actor-network theory; gentrifiering; urban förändring; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Frågan om gentrifiering och arkitekturens roll för hur stadens förändras ledde mig vidare till den undersökning av konstnärliga verksamheters territorialitet som presenteras i det här arbetet. Gentrifiering är en rumslig förändringsprocess som omstrukturerar staden socialt och materiellt. LÄS MER

  5. 25. Att stärka ett varumärke genom servicelandskapet : En studie om arkitekt- och designbyråers bakomliggande strategier vid planering av en rumslig miljö

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Malin Lundstedt; Emma Tunell; [2019]
    Nyckelord :brand communication; servicescape; spatial environment; physical surrounding; service companies; experiences; brand identity; to strengthening a brand; varumärkeskommunikation; servicelandskap; rumslig miljön; fysisk omgivning; tjänsteföretag; upplevelser; varumärkesidentitet; att stärka ett varumärke;

    Sammanfattning : Servicelandskapet och dess utformning där företagets tjänst produceras och konsumeras har kommit att bli allt viktigare ur ett marknadsföringsperspektiv. Detta då platsen kan användas för att skapa positiva upplevelser för slutkunderna, och samtidigt fungera som en effektiv kommunikationskanal för att förmedla varumärket. LÄS MER