Sökning: "rumsliga perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden rumsliga perspektivet.

  1. 1. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elizabeth Landström; Anna Pohjanen; [2023]
    Nyckelord :inkludering; integrering; särskilt stöd; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER

  2. 2. Trädplan för den moderna kvartersstaden : ett växtgestaltningsförslag för Nya Gatan, Nacka stad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Marit Jonsson; [2023]
    Nyckelord :gatuträd; exotiskt växtmaterial; förtätning; rumslig upplevelse; 3-30-300;

    Sammanfattning : Hållbara städer och samhällen är ett av FN:s globala mål. I en värld där urbanisering är den rådande trenden är förtätning ett sätt att resurseffektivisera städerna. En förtätning av staden, som i många fall innebär höga byggnader, påverkar skalan och den rumsliga uppfattningen av det offentliga rummet. LÄS MER

  3. 3. "Olle var är dina vanatar?" : Pedagogers resongemang kring undervisning i rumsuppfattning med yngre förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ebba Högberg; Linnéa Gryningstråhle; [2023]
    Nyckelord :förskola; rumsuppfattning; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskap kring pedagogers resonemang om rumsuppfattning för yngre förskolebarn. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vår studie där barn ses som kompetenta och aktivt tillägnar sig kunskap. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla digital kompetens hos de yngsta barnen : Ett förskollärarperspektiv på arbetet med 1- och 2-åringar

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Laura Aarnio; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital teknik; adekvat digital kompetens; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin grund i det sociokulturella perspektivet och fokuserar på digital kompetens hos de yngsta barnen utifrån ett förskollärarperspektiv. Det ansågs som intressant att ta reda på hur förskolan arbetar med digitalisering med 1- och 2-åringar på ett sätt som lägger grunden för det livslånga lärandet och ger förutsättningar för individen som en aktiv deltagare i det digitala samhället. LÄS MER

  5. 5. Settlement location : and its spatial relation to graves in Örnsköldsvik municipality

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :André Nylander; [2022]
    Nyckelord :Landscape archaeology; Settlement; Grave; Placement; Spatial relation; Viewshed; Isostatic rebound; Sweden; Norrland; Rumslig relation; landhöjning; Norrland;

    Sammanfattning : I denna magisteruppsats kommer strategiska lägen och boplatsers relation till gravar att studeras. Arbetet riktas in på Arnäs och Själevad socken i Örnsköldsvik kommun som ligger in Västernorrlands län. Mer specifikt så är det järnåldersboplatser i Skommarskatan, Gene, Vågnäs and Sörvåge som inkluderas i uppsatsen. LÄS MER