Sökning: "rumsuppfattning"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade ordet rumsuppfattning.

  1. 11. Taktilitet i Virtual Reality, vän eller fiende? : En kvalitativ studie om sambandet mellan visuella stimuli och taktila stimuli i Virtual Reality

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Petter Ljungdahl; [2019]
    Nyckelord :Virtual Reality; VR; immersion; flow; interaktiv; taktil; stimuli;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks sambandet mellan visuella och taktila stimuli i Virtual Reality med avstamp i frågeställningarna: Hur stor roll spelar sambandet mellan visuella stimuli och taktila stimuli i en Virtual Reality-installation? Hur förändras deltagarens inlevelsekänsla när detta samband ändras? Hur förändras deltagarens rumsuppfattning när detta samband ändras? För att besvara frågeställningarna skapades två olika versioner av en interaktiv VR-installation utefter metoden forskning genom design. En av versionerna hade korrekt samband mellan visuella stimuli och taktila stimuli, det vill säga att deltagaren fysiskt kunde röra vid det denne såg med hjälp av fysiska objekt som var placerade i samma rum som installationen upplevdes i. LÄS MER

  2. 12. Framtidens teknik för arkitekter : En studie om hur VR kan integreras på arkitektkontoret

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggande

    Författare :Emilia Bergman; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual Reality; VR; Virtual Reality; Virtuell Verklighet; Arkitekt*;

    Sammanfattning : I ett byggprojekt är många personer med olika erfarenhet ochkunskapsområden involverade. För att skapa en effektiv process krävs ettömsesidigt förtroende och en kommunikation som inte bidrar tillmisstolkningar. LÄS MER

  3. 13. Kvadrat, rektangel, cirkel och triangel - en läromedelsanalys med fokus på representationsformer, variationsmönster och kritiska aspekter 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Brenning; Malin Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Geometriska objekt; kritiska aspekter; variationsteori; representationsformer och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur geometriska objekt framställs i läroböcker för matematik och hur olika representationsformer används i detta sammanhang. Syftet är även att undersöka hur innehållet framställs utifrån variationsmönster och hur dessa kan synliggöra kritiska aspekter. LÄS MER

  4. 14. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  5. 15. Ett fotsteg i ljudets riktning : Om foley och dess påverkan på filmupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Elin Kristoffersen; Lukas Persson; [2018]
    Nyckelord :Ljudläggning; foley; fotsteg; fenomenologi; filmupplevelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör en aspekt inom ljudläggning, närmare bestämt foley. Med fenomenologi som teori och metod undersöker vi om foley kan påverka uppfattningen av ett visst fenomen, såsom Materialkännedom, Rumsuppfattning och Karaktärsuppfattning. LÄS MER