Sökning: "ruotsinsuomalainen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet ruotsinsuomalainen.

  1. 1. "Onko Greta kiltti ja..." : Henkilönnimet ja puhuttelu etäisyyden ja valtasuhteiden kuvaajana Susanna Alakosken romaanissa Lontoon tyttö 

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Anne Saaristo Sternegård; [2023]
    Nyckelord :Ruotsinsuomalainen kirjallisuus; nimitutkimus; henkilönnimet; puhuttelu; intertekstuaalisuus; Alakoski;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. En liten gärning med stor betydelse : En jämförande innehållsanalys av finskspråkiga allmännyttiga texter om covid-19 i Sverige och Finland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Finsk-ugriska språk

    Författare :Joachim Engver-Jensen; [2021]
    Nyckelord :covid-19; Kansanterveysvirasto FHM ; koronavirus; kääntäminen; ruotsin kieli; suomen kieli; Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ; yleishyödyllinen tieto; allmännyttig information; covid-19; coronavirus; Folkhälsomyndigheten FHM ; finska språket; Institutet för hälsa och välfärd THL ; svenska språket; översättning;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur finskspråkiga texter om covid-19 skiljer sig mellan den svenska Folkhälsomyndigheten (FHM) och det finländska Institutet för hälsa och välfärd (THL). Uppsatsens hypotes är att FHM:s svenska källspråkstexter bör ha påverkat de finskspråkiga texterna i Sverige, med risk för att informationen senare skulle kunna tolkas felaktigt av den sverigefinska minoritetsgruppen. LÄS MER

  3. 3. ”Mä oon niinko… ruotsinsuomalainen” ”Jag är liksom... sverigefinsk” : Om sverigefinska barns identitetssarbete

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tuuli Uljas; [2019]
    Nyckelord :Sweden-Finnish children; identity; Finnishness; Sweden-Finnishness; national minorities; minority language; Sverigefinska barn; identitet; finskhet; sverigefinskhet; nationell minoritet; minoritetsspråk;

    Sammanfattning : This master thesis is a study on identity construction of a group of 9-14 year old children with Finnish origin in Sweden. In 2000 Sweden granted a special status of a national minority to five indigenous minorities, of which the Sweden-Finns are one, by ratifying European council’s framework convention for protection of national minorities. LÄS MER

  4. 4. Blåvitt begär : Postkoloniala läsningar av finskhet, klass och genus i svensk film

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Kristian Borg; [2016]
    Nyckelord :suomi; suomalaiset; ruotsinsuomalaiset; ruotsinsuomalainen; postkolonialismi; stereotypioita; edustus; feminismi; psykoanalyysi; elokuvatutkimus; Finland; finnar; finländare; postkolonialism; stereotyper; den andre; representation; psykoanalys; feministisk filmteori; kolonial diskursanalys; svensk spelfilm;

    Sammanfattning : Uppsatsens huvudsyfte är att studera finska representationer i svensk spelfilm ur ett postkolonialt perspektiv. Med en diskursanalytisk ansats och med stöd i psykoanalys, postkolonial och feministisk teori diskuteras hur finsk etnicitet konstrueras, omförhandlas och samverkar med kategorier som genus, sexualitet och klass i svensk spelfilm från 1980 till 2010. LÄS MER

  5. 5. Onko aika kehittää äidinkielen oppikirjoja? : Kartoitus Ruotsin peruskoulun suomen opetuksessa käytetyistä oppikirjoista

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pauliina Turunen; [2010]
    Nyckelord :Finnish; mother tongue; text book; primary school; text book analysis; Finnish teaching; Swedish Finnish; Sweden Finns; suomi; suomen kieli; äidinkieli; oppikirja; peruskoulu; tekstikirjan analyysi; suomen opetus; ruotsinsuomi; ruotsinsuomalainen; finska; modersmål; lärobok; grundskola; textboks analys; finskundervisning; sverigefinska; sverigefinsk;

    Sammanfattning : Päättötyöni on kvalitatiivinen kartoitus kymmenestä Ruotsin peruskoulussa vuosiluokilla 1–5 suomen kielen opetuksessa käytetystä oppikirjasta. Kartoitusten lisäksi olen haastatellut kolmea opettajaa ja saanut vastauksia kyselykaavakkeisiin 11 opettajalta heidän mielipiteistään oppikirjoista. LÄS MER