Sökning: "rutinsituationer"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade ordet rutinsituationer.

  1. 16. Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Eliasson; Maria Lund; [2022]
    Nyckelord :Care; learning; Edu-care; preschool teachers; preschool; Omsorg; lärande; Edu-care; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. LÄS MER

  2. 17. "Och sen poff så kan dom!" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om rutinsituationer som språkutvecklande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Möllervärn; Rebecca Rosberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; kontext; proximala utvecklingszonen; rutinsituationer; språkutveckling; stöttning; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om rutinsituationer, exempelvis måltider och på- och avklädning, som språkutvecklande. Tidigare forskning visar att det är många komponenter som behövs för att språkutveckling ska kunna ske. LÄS MER

  3. 18. “Barnen ska kunna sätta sig in i varandras situationer” : Hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hansson Linnéa; Krayem Mariam; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; interkulturellt arbete; intervjuer; modersmål; Polyglutt; sociokulturell teori; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. I vår studie utgår vi från två teorier, den sociokulturella och den interkulturella teorin. Fyra gruppintervjuer har genomförts med tio förskollärare. Under intervjuerna ville vi få svar på våra tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares uppfattningar om den fria leken : En kvalitativ studie av tio förskollärares uppfattningar om den fria leken samt sin egen roll i den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Klint; Desiree Rönnqvist; [2021]
    Nyckelord :fri lek; förskola; lek; pedagogers deltagande; pedagogers uppfattningar; Vygotskij.;

    Sammanfattning : I denna studie presenterar vi pedagogers uppfattningar om den fria leken samt sitt deltagande i den fria leken utifrån pedagogernas egna perspektiv. Tidigare forskning visar att det inte finns en samlad syn på den fria leken samt pedagogernas deltagandet i den. LÄS MER

  5. 20. Tala är silver, bilder är guld : En socialsemiotisk studie om bildstöd och Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) som multimodala och meningsskapande verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Eriksson; Maria Burlin; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskola; socialsemiotik; AKK; bildstöd; TAKK; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att inventera och jämföra materialen bildstöd och TAKK som multimodala och inkluderande verktyg i förskolan samt att undersöka vilket meningsskapande materialet kan ge barn i förskolan. I studien har fotografier av bildstöd och TAKK insamlats och en tematisk analysmetod i kombination med ett socialsemiotiskt perspektiv har använts. LÄS MER