Sökning: "rutinsituationer"

Visar resultat 6 - 10 av 88 uppsatser innehållade ordet rutinsituationer.

  1. 6. Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tea Ederborg; Emma Jansson; [2023]
    Nyckelord :Routine; Preschool; Dressing; Learning; Working methods; Communication; Rutin; Förskola; Påklädning; Lärande; Arbetssätt; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. LÄS MER

  2. 7. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  3. 8. Kommunikation i förskolans rutinsituationer : En observationsstudie av multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alva Gustafsson; Frida Sturesson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal kommunikation; Teckensystem; Agens; Observation; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn vid rutinsituationer i förskolan. Dessutom synliggörs hur barnens agens kommer till uttryck vid dessa specifika situationer. De rutinsituationer som har studerats är måltiden samt på- och avklädning. LÄS MER

  4. 9. TAKK som redskap : En enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om arbete med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Petra Raimisto; Jennifer Östberg; [2023]
    Nyckelord :TAKK; förskola; kommunikation; språkutveckling; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskapen om vilka erfarenheter pedagoger inom förskolan har av arbetet med TAKK samt att belysa pedagogers uppfattningar om när de anser att TAKK kan användas för att stötta barn i deras språkutveckling. Undersökningen genomfördes genom enkät som metod. LÄS MER

  5. 10. Bildstöd i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av hur de arbetar med bildstöd samt hur bildstöd stödjer barns kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alice Norrgård; Nathalie Paulsén; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; förskola; tydliggörande pedagogik; AKK; GAKK; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur bildstöd kan användas för att stödja barns kommunikativa utveckling i förskolan. Vi undersöker pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med bildstöd samt deras uppfattningar om bildstöd som pedagogiskt redskap. LÄS MER