Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Problemlösning i läromedel : matematiska förmågor som eleverna kan utveckla genom problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; matematiska förmågor; problemlösning; rika problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att det är vanligt att inom ämnet matematik använda sig av läromedel. Skolverket (2019) har fastställt i kursplanen för matematik att undervisningen ska behandla flera olika områden där eleverna ska få en möjlighet att utveckla deras matematiska förmågor. Ett av dessa områden innefattar problemlösning. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys i matematik för årskurs 3 med fokus på problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Isabella Nedlund; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedel; problemlösning; rutinuppgift; textuppgift;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera innehållet i två populäramatematikläromedel för att ge lärare i valet av läromedel. I studien ligger ett visst fokus påproblemlösning med anledning av den problemlösningsförmåga som framkommer i läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Vikten av problemlösning i matematikundervisningen : -      Utifrån lågstadielärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jonsson; Lina Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Teachers perspective; problem solving; mathematics; lärares uppfattningar; problemlösning; lågstadielärare; enkät; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i hur lågstadielärare uppfattar problemlösning i matematik. Detta genom att undersöka hur lärare uttrycker betydelsen av problemlösning, vad de anser karaktäriserar en bra problemlösningsuppgift samt hur de påstår sig undervisa om detta. LÄS MER

  4. 4. Matematikuppgifters mångfald : En studie om matematikuppgifters möjligheter till lärande.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Ljungblad; [2016]
    Nyckelord :Matematik; matematikuppgifter; förmågor; matematiklärande; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om vilka olika matematikuppgifter elever möter i sina matematikböcker samt vilka förmågor eleverna får möjlighet att träna på genom dessa uppgifter. Uppgifterna är kategoriserade i rutinuppgift, textuppgift, problemuppgift samt rika problem. LÄS MER

  5. 5. Är ett problem verkligen ett problem? : En läromedelsanalys om problemlösning för årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Soupraya; Erica Rönningen; [2015]
    Nyckelord :problemlösning; matematisk förmåga; lösningsstrategi; rutinuppgift;

    Sammanfattning : Att arbeta med problemlösning i matematikundervisningen är ett vanligt inslag i svenska lågstadieelevers vardag. Tidigare forskning på området har visat att den matematiska utvecklingen gynnas genom bra problemlösningsuppgifter och att dessa uppgifter snabbare kan föra eleven framåt i sitt lärande. LÄS MER