Sökning: "ruttoptimering"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet ruttoptimering.

  1. 1. Paketleveranser i svensk tätort. En kvalitativ studie om vilka strategier som används för att hantera sista milen leveranser utifrån ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Bornander; Viktoria Frisell; [2023-09-22]
    Nyckelord :Sista milen leveranser; distribution; logistik; hållbarhet; TBL; strategi;

    Sammanfattning : Som följd av den växande e-handeln ökar mängden paket som ska levereras, vilket leder till en allt mer ansträngd distributionskedja. Kunders förväntningar på snabba leveranser och krav på hållbara transporter ställer stora krav på sista milen leveranser. LÄS MER

  2. 2. When is Electric Freight Cost Competitive? : Computational modeling and simulation of total cost of ownership for electric truck fleets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anton Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :electric freight; battery-electric trucks; total cost of ownership; decision making under deep uncertainty DMDU ; cost-competitiveness; exploratory modeling and analysis EMA ; EMA workbench; quasi-Monte Carlo method; VRP; EVRP; elektrifiering; godstransport; elektriska lastbilar; total ägandekostnad; kostnadskonkurrenskraft; ruttoptimering;

    Sammanfattning : Battery electric trucks (BETs) offer environmental benefits in terms of reduced carbon emissions and enhanced energy efficiency but have been challenged with economic viability compared to conventional internal combustion engine trucks (ICETs) caused by substantial acquisition costs, limited charging infrastructure, and concerns regarding range and payload capacity.  Previous studies focus on TCO at the vehicle or policy level but overlook the system and firm-level impacts. LÄS MER

  3. 3. Improved Energy Efficiency of Passenger Ships in the Stockholm Region

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Josefine Ström; [2022]
    Nyckelord :Public transport on sea; energy efficiency; ships; energy efficiency measures; Kollektivtrafik till sjöss; energieffektivisering; fartyg; energieffektiviseringsåtgärder;

    Sammanfattning : Liksom många andra transportslag står kollektivtrafiken till sjöss inför utmaningar när det gäller ökade bränslepriser och strängare energi- och utsläppsmål. Trafikförvaltningen, den organisation som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, har flera mål för reduktion av utsläpp och energiförbrukning, både generellt för hela kollektivtrafiken samt mer specifikt för sjötrafiken. LÄS MER

  4. 4. Framtagande av lutningsföreteelse för ruttoptimering av bränsleförbrukning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Patrik Svalling; Lukas Frogner; [2022]
    Nyckelord :Road grade; Fuel Consumption in slopes; NVDB; How to measure ground slope; Impact of road slope on fuel consumption; Route optimization with slope; Fuel consumption; Väglutning; Bränsleförbrukning i backar; NVDB; Beräkning av väglutning; Väglutningens påverkan på bränsleförbrukning; Ruttoptimering med lutning; Bränsleförbrukning;

    Sammanfattning : NVDB contains information of Sweden’s roads and a large number of properties concerning them. This information is provided as open data and is commonly usedin routing. For an optimal route optimization, several attributes are needed based on the road properties. At the time that this report was written, there was no attribute for slopes. LÄS MER

  5. 5. An Optimization Model for Electric Vehicle Routing with Tractor Swapping

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Alexander Strid; Daniel Liu; [2022]
    Nyckelord :Vehicle Routing Problem VRP ; tractor swapping; electric VRP; rich VRP; heavy goods vehicles; mixed-integer linear programming MILP ; applied mathematics; ruttoptimering; traktorbyte; elektriska lastbilar; tunga lastbilar; linjär heltalsoptimering; tillämpad matematik;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how tractor swapping can be implemented in Vehicle Routing Problems (VRP) with electric heavy goods vehicles, and to evaluate how a model that allows for tractor swapping performs, in terms of schedule cost, against a model that does not. Hence, this thesis introduces a new rich VRP variant which includes tractor swapping, as well as time windows, pickup and delivery, and electric vehicles. LÄS MER