Sökning: "rytmik och matematik i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden rytmik och matematik i förskolan.

  1. 1. Musik med små barn : ett pedagogisk verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Cathylyn Åkesson Ramos; Annika Svensson; [2013]
    Nyckelord :sång; musik; språkutveckling; rim och ramsor; förskolan;

    Sammanfattning : I vår studie har vi genom vårt syfte tagit reda på hur pedagoger har använt sig av sånger som ett pedagogiskt verktyg, och vi har undersökt hur pedagogerna kunde skapa delaktighet till barnens språkutveckling genom sång och samlingar på förskolan. Vilka mål hade pedagogerna? För att nå syftet har vi genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer där man fokuserar på egenskaperna och inte på personerna som deltar. LÄS MER

  2. 2. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  3. 3. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Musik och rytmik – ett pedagogiskt verktyg för matematikinlärning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Annett Törnqvist; Lena Hulander; [2011]
    Nyckelord :Matematik; musik; rytmik; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka om och hur musik och rytmik kan användas som ett pedagogiskt verktyg för matematikinlärning i förskolan. För att få svar på undersökningens frågeställningar genomfördes en kvalitativ undersökning med strukturerade observationer samt enskilda muntliga intervjuer med pedagoger från fyra olika förskolor. LÄS MER