Sökning: "säkra förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden säkra förskola.

  1. 1. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  2. 2. ”Ramarna blev för begränsande” : Förskollärares perspektiv på kreativitet före och efter Läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Henrik Möller; [2023]
    Nyckelord :Preschool; creativity; preschool teachers; education; curriculum; time efficiency; Förskola; kreativitet; förskollärare; utbildning; läroplan; tidseffektivisering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att genom ett nu och då perspektiv analysera hur förskollärare utbildade före och efter läroplanen resonerar kring begreppet kreativitet och vilken plats den har i förskolan. För att närma sig detta intervjuade författaren tre förskollärare som fick sin utbildning på 70 och 80-talet, före läroplanen, samt tre förskollärare utbildade mellan 2008–2022, efter läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsanpassad planering och genomförande i förskolan : En undersökning om hur förskolläraren planerar och genomför undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Fanny Lindberg; Maja Svensson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; modersmål; språk; TAKK; flerspråkighet; planering; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom åtta intervjuer med förskollärare undersöka hur förskollärarna planerar samt genomför undervisning i en barngrupp som består av barn med olika modersmål. Resultatet visar att förskollärarna använder sig av olika verktyg, till exempel TAKK och bildstöd för att nå fram till varje enskilt barn. LÄS MER

  4. 4. Alberga kooperativhus

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Hanna Wilke; [2022]
    Nyckelord :Alberga; co-op; wood; community center; Eskilstuna; co-operative;

    Sammanfattning : The project handles a lack of access to services and meeting places in Alberga, Eskilstuna. The community house will be the town´s new social and cultural center and the administrative base of a proposed agricultural cooperative whose purpose is to ensure good and sustainable access to high-quality food and create jobs and a sense of social cohesion. LÄS MER

  5. 5. ”Det är alldeles för lite tid att vara en ledare på det sättet jag önskar” : En kvalitativ studie av förskollärares syn på att leda annan förskolepersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Hovind; Caroline Brüning; [2021]
    Nyckelord :Förskola; ledarskap; förskollärarnas ledaruppdrag; annan förskolepersonal; distribuerat ledarskap; situationsanpassad ledarskapsteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt ledaruppdrag i förhållande till annan förskolepersonal. Studien utgick från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, med åtta yrkesverksamma förskollärare. Som teoretisk utgångspunkt har Hersey och Blanchards situationsanpassade ledarskapsteori använts. LÄS MER