Sökning: "särart"

Visar resultat 21 - 25 av 99 uppsatser innehållade ordet särart.

  1. 21. Utmärkande drag i Akira Kurosawas filmskapande : Teman, Rörelse och Väder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Kurosawa; Väder; Natur; Rörelse; Tema; Humanism; Samuraj; Neoformalism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsens är att belysa Akira Kurosawas unika färdigheter och utmärkande drag som filmskapare, vilket adresseras i tre frågeställningar: Vilka återkommande narrativa teman finns representerade i Kurosawas filmproduktion, och hur presenteras dessa i tre utvalda filmer? Hur använder sig regissören stilistiskt och filmtekniskt av rörelse i de tre filmerna? Hur tar sig väder och andra naturfenomen uttryck i de tre filmerna och vilken funktion har de där? Filmerna som analyseras är Drunken Angel (Yoidore tenshi/Den berusade ängeln, 1948), Stray Dog (Nora inu/ Revolvern, 1949) och The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin/ Den vilda flykten, 1958). Analysen utgår från det neoformalistiska tillvägagångsätt som David Bordwell och Kristin Thompson beskriver. LÄS MER

  2. 22. Bitcoin och borgenärerna - En kryptovaluta i konflikt med konkursinstitutet?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Stina Karinsdotter; [2018-09-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : 2008 lanserades Bitcoin, den första blockkedjan. Ett decennium senare var Bitcoin hetare än någonsin och värdeökningskurvan under hösten 2017 var brantare än för något annat egendomsslag i historien. Men det är inte bara den fluktuerande kursen som gör Bitcoin till en vilde. Kärnan i Bitcoin är inte tekniken utan ideologin. LÄS MER

  3. 23. Revisionskvalitet och följsamhet mot redovisningsreglering

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Magnus Thor; [2018-06-14]
    Nyckelord :revision; revisionskvalitet; redovisning; kommun; kommunal särart; agentteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : Syfte: Tidigare studier av följsamhet mot redovisningsreglering i såväl svensk kommunal sektor (se exempelvis Falkman & Tagesson 2008; Haraldsson & Tagesson 2014; Donatella med flera 2018) som kommunal sektor i andra länder (Verbruggen med flera 2011) har försökt förklara redovisningsval utifrån olika mått på revisionskvalitet. Revisionskvalitet innebär i detta fall att revisorn har förmågan att upptäcka och oberoendet att rapportera om brister i redovisningen (DeAngelo 1981). LÄS MER

  4. 24. Det filmiska ögat : En undersökning av konstbetraktandets natur i tunnelbanan genom fotomontaget ”Den dagen, den sorgen” på Karlaplans station

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Bo Ljung; [2018]
    Nyckelord :bildkonst; tunnelbanekonst; politisk konst; receptionsteori; semiotik; Wolfgang Kemp; Roland Barthes; Peter Gillgren; fotomontage; dada; John Heartfield; genius loci; Metropolis; Fritz Lang; Apocalypse Now; Mörkrets hjärta; Joseph Conrad; filmisk arkitektur; Le Corbusier; Bayeuxtapeten; altarskåp; Hieronymus Bosch; Ebba Grön; punk; Karlaplan; konstvetenskap; visuell retorik; Johan Eriksson.; Larseric Vänerlöf;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstbetraktandets natur i tunnelbanan genom en närstudie av fotomontaget ”Den dagen, den sorgen på Karlaplans tunnelbanestation i Stockholm.  Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är: Hur spelar ”Den dagen den sorgen” upp sin mening och hur tas denna emot av betraktaren i tunnelbanekontexten vid Karlaplan?   Två underfrågor kompletterar frågeställningen: 1. LÄS MER

  5. 25. En generationskomparativ studie om jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Stenke; [2018]
    Nyckelord :Jämställdhet; socialkonstruktionistiskt perspektiv; essentialistiskt perspektiv; förskola; generation; kön; genus; samart; särart;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett generationsperspektiv synliggöra jämställdhet på förskolan genom att jämföra förskollärares föreställningar om kön och jämställdhetsarbete utifrån. Detta syfte besvaras genom tre frågeställningar; Hur beskriver förskollärare flickor och pojkar på förskolan? Hur beskriver förskollärare arbetet med jämställdhet på förskolan? och Vilka skillnader och likheter i förskollärares föreställningar om kön och kring jämställdhetsarbetet har noterats? Utifrån en kvalitativ metodansats har två förskollärare från olika generationer intervjuats. LÄS MER