Sökning: "särbegåvad"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade ordet särbegåvad.

  1. 11. Specialpedagogens arbete kring identifiering och stimulans av särbegåvade elever i skolan : från identifiering till ABCD

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josefine Larsson; Pernilla Svärdh; [2020]
    Nyckelord :Elev; identifiering; skola; specialpedagog; särbegåvad; särbegåvning;

    Sammanfattning : Vi ville lyfta fram ämnet eftersom vi i samtal med lärare och specialpedagoger vi träffar på, upplever att deras kunskap är begränsad kring specialpedagogens arbete mot de särbegåvade eleverna. I specialpedagogens och skolans uppdrag står att vi ska ge alla elever en utvecklande skoltid. LÄS MER

  2. 12. Jag är färdig med uppgiften, nu då? : Hur synliggör man elever med fallenhet för matematik och hur påverkas de av den sociala miljön så som hem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmy Berglin; Hilde Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Fallenhet; matematik; fallenhet för matematik; skolan; sociala miljöer; identifiera elever med fallenhet; metoder; kreativa tester; psykologer;

    Sammanfattning : Litteraturstudien handlar om elever med fallenhet och vad som definieras som särbegåvad eller att ha en fallenhet. Hur kan särbegåvade elever bli uppmärksammade och vilka metoder används till detta samt hur påverkas elever med särbegåvning av de sociala miljöerna hem och skola. LÄS MER

  3. 13. NV-LÄRARES SYN PÅ INDIVIDANPASSNING - Inkluderas de särskilt begåvade elevernas behov?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Therese Andersson; [2019]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; individanpassad; naturvetenskap; särskilt begåvad; särbegåvad;

    Sammanfattning : Skolans och lärarens uppgift är att möta varje elev utifrån elevens individuella förutsättningar och kunskapsnivå. Det är dock ont om specialpedagogisk forskning som visar hur man arbetar ämnesdidaktiskt i naturvetenskapliga ämnen för att differentiera undervisningen på ett fungerande sätt inom de ramar en lärare har. LÄS MER

  4. 14. ”Kunskapstörst och spring i huvudet” : En enkät- och intervjustudie om pedagogers kunskaper och erfarenheter av särbegåvning i förskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Angelica Bolmenstam; Nicolina Nordström; [2019]
    Nyckelord :Särbegåvning; förskola; pedagoger; läroplansteori; pedagogiskt ABC;

    Sammanfattning : Ungefär ett barn i varje barngrupp kan klassas som särbegåvad, däremot är det färre än cirka en procent av de särbegåvade barnen som upptäcks i förskolan. Både förskolans läroplan och Skollagen är tydliga med att varje enskilt barn ska få stöd utformat efter det egna behovet. LÄS MER

  5. 15. Lärares och särbegåvade elevers faktiska stöd samt behov av stöd i undervisningen, i ämnet matematik, årskurs 4-6 : - Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Henny Tärnström; [2019]
    Nyckelord :matematik; stöd i undervisningen; särbegåvning; gifted children; giftedness;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att inhämta enskilda lärares åsikter om sitt faktiska stöd i undervisningen av särbegåvade elever i ämnet matematik, årskurs 4-6, samt sitt behov av stöd. Studien omfattar även vad lärare anser att de särbegåvade elever de undervisar erhåller samt behöver, för att utvecklas i ämnet matematik. LÄS MER