Sökning: "särbegåvad"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade ordet särbegåvad.

  1. 21. Om elever med fallenhet och intresse för matematik samt vilka faktorer som kan dölja deras goda förmågor i grundskolan About students with interest and aptitude for mathematics and which factors can hide their abilities in elementary school

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tatyana Khegay; [2017]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; matematikundervisning; sociokulturella perspektiv; särbegåvad;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur aktiva matematiklärare uppfattar elever med intresse och fallenhet för matematik i skolan. Det andra syftet var att få en bild av vilka möjliga faktorer det finns som kan hindra de här eleverna från att visa deras utvecklade förmågor. LÄS MER

  2. 22. ”Vi tänkte nog inte så, att hon var särbegåvad” : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av särbegåvade barn.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Andreas Hellsten; Linda Malmström; [2016]
    Nyckelord :Särbegåvade barn; förskola; förskollärares erfarenheter; extra stöd;

    Sammanfattning : Det finns barn som ligger långt före utvecklingsmässigt i förhållande till jämnåriga. Begreppet särbegåvad används mer och mer i samhällsdebatter och skolpolitik. Alla barn har rätt till extra stöd, men forskning visar att detta stöd främst ges till de barn som har svårigheter av något slag. LÄS MER

  3. 23. Lärares och specialpedagogers syn på arbetet med särbegåvade elever i grundskolan - Teachers and special educators view regarding gifted children in Elementary school

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Fagerberg; Sandra Isaksson; [2016]
    Nyckelord :arbetssätt; inkludering; sociokulturell teori; särbegåvad;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete: 15 hpProgram: Specialpedagogprogrammet SPHEH14 Nivå: Avancerad nivåDatum: 2016-01-13Titel: Lärares och specialpedagogers syn på arbetet med särbegåvade elever i grundskolan - Teachers and special educators view regarding gifted children in Elementary schoolFörfattare: Sofia Fagerberg och Sandra IsakssonHandledare: Lisa HellströmExaminator: Kristian LutzSyfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa lärares och specialpedagogers syn på förutsättningar för och arbetet med särbegåvade elever i grundskolan.•Hur ser lärare och specialpedagoger på begreppet särbegåvning?•Hur ser arbetet med särbegåvade elever ut i grundskolan?•Hur ser lärare respektive specialpedagoger på sitt uppdrag i relation till de särbegåvade eleverna?•Hur ser lärare och specialpedagoger på särbegåvade elever ur ett samhällsperspektiv?TeoriDe teorier som ligger till grund för studien är den sociokulturella teorin och teorin om de sju intelligenserna. LÄS MER

  4. 24. Fallstudien Alice : Skolans stöd till en särbegåvad elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Åström; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla elever ska få det stöd de behöver i skolan för att kunna utvecklas och nå sin fulla potential. Studien genomfördes med utgångspunkt att granska hur ett sådant stöd kan se ut och hur väl stödet fungerar. LÄS MER

  5. 25. Identifiering av särbegåvade elever : Identifiering av generellt särbegåvade elever och särbegåvade elever inom ämnet matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap

    Författare :Sandra Halling; [2016]
    Nyckelord :Gifted; intelligence models; mathematical giftedness; identification; Särbegåvad; begåvningsmodeller; matematiskt särbegåvad; identifiering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få ta del av pedagogernas syn på hur de ser på sin förmåga att identifiera särbegåvade elever och matematiskt särbegåvade elever. Om de tycker att de har goda förutsättningar för att kunna identifiera dessa elever eller om de upplever något hinder i sin förmåga att identifiera dem. LÄS MER