Sökning: "särbegåvning"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade ordet särbegåvning.

  1. 16. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Mattsson; Sallie Redman; [2021]
    Nyckelord :gifted and talented students; gifted and talented; teacher’s attitudes; gifted education; särbegåvade elever; särbegåvning; lärares attityder; särbegåvad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER

  2. 17. Identifiering av elever med särbegåvning som underpresterar i NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2021]
    Nyckelord :gifted education; Biologi; definition; fysik; förvånar; gifted education; högpresterande; identifiering; kemi; lågpresterande; mellanstadiet; naturorientering; NO; särbegåvning; särskild begåvning; ta- lang; potential; uppmärksamma; underpresterande;

    Sammanfattning : Vissa elever anses ha en så hög inlärningsförmåga att de behöver anpassning i skolan. Av någon anledning verkar det vara svårt för lärare att identifiera dessa elever. Om eleverna dessutom underpresterar, vilket gör att det utåt sett kan uppfattas som att de fått utma- ningar på rätt nivå, blir det ännu svårare. LÄS MER

  3. 18. Den särbegåvade eleven: hur identifieras hen i dagens skola? : En enkätstudie om identifiering och anpassning med lärare i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeléne Jansson; [2021]
    Nyckelord :matematik; särbegåvning; identifiering; anpassning; utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i de tidiga skolåren identifierar, stimulerar och utmanar särbegåvade elever. Studien grundar sig i Lee Shulmans sex processdelar som handlar om lärarens ämneskunskaper vid lektionsplanering. LÄS MER

  4. 19. Att undervisa särbegåvade elever i matematik : En kvalitativ intervjustudie om anpassning, identifiering, utmaning och lärares uppfattning av särbegåvade elever i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Despina Avramidis; Diyar Altin; [2021]
    Nyckelord :matematik; särbegåvning; individanpassning; differentiering; hög presterande; lärare; utmaning; identifiering; uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tillföra kunskap om hur matematiklärare i årskurs 1-3 beskriver att de uppfattar begreppet särbegåvning, hur de identifierar de matematiskt särbegåvade eleverna, vilka utmaningar de ställs inför samt hur de anpassar sin undervisning för att ge matematiskt särbegåvade elever möjlighet att utvecklas i matematik. Undersökningen består av semistrukturerade intervjuer som genomfördes med verksamma matematiklärare. LÄS MER

  5. 20. Handlingsplaner relaterade till särskild begåvning i skolan : En totalpopulationsundersökning av Sveriges kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Mossberg; Ann-Mari Paldán Wikström; [2020]
    Nyckelord :handlingsplan; ledning och stimulans; särbegåvning; särskild begåvning; totalpopulationsundersökning;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen ska elever som lätt når de mål som ska uppnås ges ledning och stimulans att nå längre och utvecklas i enlighet med sin fulla potential. Syftet med studien var att kartlägga i vilken utsträckning handlingsplaner för särskilt begåvade elever förekommer i Sveriges samtliga kommuner samt att beskriva och analysera innehållet i dessa handlingsplaner. LÄS MER