Sökning: "särbegåvning"

Visar resultat 6 - 10 av 89 uppsatser innehållade ordet särbegåvning.

  1. 6. Specialpedagogers syn på särbegåvade barn i förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Böök; My Wärja; [2022]
    Nyckelord :förskola; särbegåvning; barn; specialpedagoger; särskilt behov; beteende; miljö;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att uppmärksamma synen på särbegåvning i förskolan, med fokus på specialpedagogernas kännedom. Jämfört med andra länder ligger Sverige efter I forskning kring särbegåvade barn. LÄS MER

  2. 7. Särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning : En litteraturstudie om gynnsamma undervisningsmetoder och strategier för särbegåvade elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jakob Florhed; Sandra Hansson; [2022]
    Nyckelord :Särbegåvning; särbegåvade elever; undervisningsstrategier; undervisningsmetoder; grundskola; matematik; lärarperspektiv; elevperspektiv; varierad undervisning; autentiska uppgifter; utmanande uppgifter; elevgruppering; lärare- och elevrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur lärare hanterar och bemöter särbegåvning i mellanstadiets matematikundervisning. Frågeställningarna i denna studie var således: (1) Vilka undervisningsmetoder och strategier anser lärare vara mest gynnsamma för särbegåvade elever i undervisningen? Och (2) vilka undervisningsmetoder och strategier anser särbegåvade elever vara mest gynnsamma för deras kunskapsutveckling? I denna systematiska litteraturstudie har vi använt oss av databaserna ERIC och Scopus för att samla in relevant data kring lärare och särbegåvade elevers perspektiv på undervisning. LÄS MER

  3. 8. Särskild begåvning i ämnet samhällskunskap : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares uppfattningar om särskilt begåvade elever i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Albin Fahgén; [2022]
    Nyckelord :civics; teachers; perceptions; gifted pupils; giftedness; samhällskunskap; lärare; uppfattningar; särskild begåvning; särbegåvning;

    Sammanfattning : I takt med att intresset för hög prestation ökat såväl nationellt som internationellt har även intresset för olika elevgruppers och elevtypers olika behov och förutsättningar ökat. En elevtyp som emellertid lyfts fram som outforskad, inte minst i en nationell kontext, är de elever som är särskilt begåvade eller särbegåvade. LÄS MER

  4. 9. Hur upplever lärare arbetet med högpresterande elever i årskurs 1? : Lärares arbete för att bibehålla högpresterande elevers studiemotivation i ämnena svenska och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Fürstenhoff; Hedda Kjällander; [2022]
    Nyckelord :högpresterande; särbegåvning; anpassning; studiemotivation; socioekonomisk bakgrund; utmaning; undervisa; inkludera;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Särbegåvade elever, hur anpassar vi undervisningen? : En studie om hur grundskollärare och andra yrkesgrupper inom skolan arbetar med och inkluderar särbegåvade elever i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennifer Andersson; Lisa Holm; [2022]
    Nyckelord :särbegåvning; inkludera; utmaning; organisera; undervisa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur grundskollärare och andra yrkesgrupper inom skolan organiserar, undervisar och inkluderar särbegåvade elever i sin undervisning. För att uppnå syftet utformades en enkät som besvarades av grundskollärare och andra yrkesgrupper inom skolan som ansåg sig ha erfarenhet och kunskap i att arbeta med särbegåvade elever. LÄS MER