Sökning: "särskild fallenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden särskild fallenhet.

  1. 1. Tidig upptäckt av elever som utmanar matematikundervisningen En kvantitativ studie om analysarbete och tidiga insatser med utgångspunkt i Skolverkets Bedömningsstödi Matematik för år 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Husberg; Ann-Marie Zakariasson; [2020-02-26]
    Nyckelord :bedömningsstöd; taluppfattning; matematiksvårigheter; särskild fallenhet; analys; tidig upptäckt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur analysarbetet av resultaten från Skolverkets Bedömningsstöd i matematik för årskurs1genomfördessamt vilka didaktiska effekter dessa analyser ledde till i verksamheten. Syftet var även att undersöka om Bedömningsstödet ledde till tidig upptäckt och tidiga insatser av elever som är i behov av anpassningar, både för de som är i matematiksvårigheter och de med särskild fallenhet. LÄS MER

  2. 2. Elevperspektiv på matematikundervisning - elever på spetsmatematikutbildning berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Olsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; elevperspektiv; tematisk analys; inkludering; begåvade elever;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att förstå elevers perspektiv på den matematikundervisning dedeltagit i under grundskoleåren. De elever som intervjuats går en spetsmatematikutbildningför årskurs 7-9 på en kommunal grundskola. Eleverna får dela med sig av sina berättelser i ensemi-strukturerad intervju i mindre grupper. LÄS MER

  3. 3. Fallenhet för matematik : Hur identifieras och stimuleras eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Yngvesson; Patricia Sundahl; [2019]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; särskild begåvning; begåvning i matematik; högpresterande; matematisk förmåga; identifiering.;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studiens utgångspunkt är att ta reda på hur pedagoger i dagens skola uppmärksammar och ger stimulans till elever med fallenhet för matematik under de tre första skolåren. Syftet är att redogöra för pedagogers beskrivningar om hur de identifierar och stimulerar dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Oavsett, så gäller det att hitta eleven där den är, oavsett om den är i svårigheter eller i "lättigheter" : En studie om implementering av handlingsplaners innehåll gällande särskild begåvning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Lindau; Eva Silfver; [2017]
    Nyckelord :behov; identifikation; matematisk förmåga; stöd; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att beskriva om och hur handlingsplaners innehåll gällande särskild begåvning i matematik implementeras i verksamheten. Med hjälp av kvalitativa intervjuer vill vi undersöka vilka rutiner och metoder som finns när det gäller att uppmärksamma särskilt begåvande barn och elever i matematik och vilket stöd och vilka metoder som används för att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER

  5. 5. Höga mål eller anpassad undervisning : Elever med fallenhet för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emilia Elf; [2017]
    Nyckelord :Pupil with mathematical cases; goal processes; working and knowledge; Elever med fallenhet för matematik; målprocesser; arbetssätt och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Denna fältforskningsstudie har undersökt hur två matematiklärare i årskurserna 4-6 arbeta med målprocesser och arbetssätt i matematikundervisningen i relation till elever med fallenhet för matematik samt hur lärarnas sätt satt arbeta med dessa aspekter enligt forskning påverkar elevgruppens kunskapsutveckling. Data består utav forskningsbaserade textkällor med särskild fokus på matematisk begåvning och det didaktiska perspektivet och empiri från intervjuer och kvalitativa observationer. LÄS MER