Sökning: "särskild matematisk förmåga"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden särskild matematisk förmåga.

  1. 1. Information-Theoretic Framework for Network Anomaly Detection: Enabling online application of statistical learning models to high-speed traffic

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Gabriel Damour; [2019]
    Nyckelord :Network Security; Distributed Denial of Service; DDoS; DoS; Anomaly Detection; Intrusion Detection; Attack Source Identification; Information Theory; Statistical Learnin; Nätverkssäkerhet; Distribuerad Överbelastningsattack; DDoS; DoS; Anomalidetektering; Intrångsdetektering; Identifiering av Attackkällor; Informationsteori; Maskininlärning;

    Sammanfattning : With the current proliferation of cyber attacks, safeguarding internet facing assets from network intrusions, is becoming a vital task in our increasingly digitalised economies. Although recent successes of machine learning (ML) models bode the dawn of a new generation of intrusion detection systems (IDS); current solutions struggle to implement these in an efficient manner, leaving many IDSs to rely on rule-based techniques. LÄS MER

  2. 2. Fallenhet för matematik : Hur identifieras och stimuleras eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Yngvesson; Patricia Sundahl; [2019]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; särskild begåvning; begåvning i matematik; högpresterande; matematisk förmåga; identifiering.;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studiens utgångspunkt är att ta reda på hur pedagoger i dagens skola uppmärksammar och ger stimulans till elever med fallenhet för matematik under de tre första skolåren. Syftet är att redogöra för pedagogers beskrivningar om hur de identifierar och stimulerar dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Oavsett, så gäller det att hitta eleven där den är, oavsett om den är i svårigheter eller i "lättigheter" : En studie om implementering av handlingsplaners innehåll gällande särskild begåvning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Lindau; Eva Silfver; [2017]
    Nyckelord :behov; identifikation; matematisk förmåga; stöd; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att beskriva om och hur handlingsplaners innehåll gällande särskild begåvning i matematik implementeras i verksamheten. Med hjälp av kvalitativa intervjuer vill vi undersöka vilka rutiner och metoder som finns när det gäller att uppmärksamma särskilt begåvande barn och elever i matematik och vilket stöd och vilka metoder som används för att tillgodose dessa elevers behov. LÄS MER

  4. 4. Bilder och byggen är bra även för de bästa matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Gleisner; [2015]
    Nyckelord :Rika problem; särskild matematisk förmåga; särbegåvad; problemlösning; grundskola;

    Sammanfattning : Elever med varierad matematisk förmåga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. För att ge alla möjlighet att utmanas hänvisas eleverna ofta till enskild räkning i läromedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat för att den ger litet utrymme för interaktion eleverna emellan. LÄS MER

  5. 5. Gymnasialspetsutbildning i matematik : -Hur skiljer sig arbetssätten från ordinarie naturvetenskapsprogram?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Anne Kristin Aspvall; [2012]
    Nyckelord :gymnasieskolan; spetsutbildning; matematik; arbetssätt; särskild matematisk förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka om det är skillnad mellan undervisningen i matematik samt hur eleverna ser på sitt arbete på spetsutbildningen och ordinarie klasser på naturvetenskapsprogrammet. För att undersöka detta har eleverna fått besvara en enkät, deras matematiklärare har intervjuats och observationer har gjorts  i klasserna. LÄS MER