Sökning: "särskild undervisningsgrupp"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade orden särskild undervisningsgrupp.

  1. 16. Hur kan vi göra det bra? : En studie om svårigheter och framgångsfaktorer i undervisningen av elever med en kombinerad funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Söderberg; Pernilla Hektor; [2020]
    Nyckelord :biopsykosocialt perspektiv; intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; autism; adhd;

    Sammanfattning : I arbetet som lärare i en särskild undervisningsgrupp har vi uppmärksammat att kombinationer av funktionsnedsättningar gör inlärningssituationen mer komplex.  De elever vi främst tänker på är elever med intellektuell funktionsnedsättning i kombination med autism och/eller adhd. LÄS MER

  2. 17. Barn i socioemotionella svårigheter : utmaningar för lärare och förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Behzad Habibi; [2020]
    Nyckelord :Challenges; elementary school; inclusion; socioemotional difficulties; special educational needs classes; special educator; Grundskola; inkludering; socioemotionella svårigheter; specialpedagog; särskild undervisningsgrupp; utmaningar;

    Sammanfattning : Det är vanligt att lärare kommer i kontakt med och undervisar elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter. Många lärare känner sig otillräckliga eftersom de finner arbetet med elever i socioemotionella svårigheter som utmanande. Det här har bidragit till att vissa lärare förhåller sig negativt till inkludering. LÄS MER

  3. 18. Särskild Undervisningsgrupp - Autism - En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö?

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Änghede Haraldsson; [2020]
    Nyckelord :Särskild Undervisningsgrupp; Autism; Inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Änghede Haraldsson, Sara (2019). SU-grupp autism. En verksamhet vid sidan av eller en del av en inkluderande skolmiljö? Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 19. “Elever med inkluderingsproblem” En studie om rektorer och specialpedagogers resonemang kring inkludering och särskilda undervisningsgrupper

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mikaela Svensson; Anneli Klintesten; [2020]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; Inkludering; Kategoriskt perspektiv; Relationellt perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Särskilda undervisningsgrupper;

    Sammanfattning : Vår förhoppning med studien är att bidra med ökad förståelse kring begreppet inkludering och hur elever i behov av särskilt stöd placeras i olika skolsammanhang och vad som ligger till grund för placeringen. Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur rektorer och specialpedagoger inom olika skolformer resonerar kring inkludering av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 20. Det hade inte behövt bli så här! : En kvalitativ studie av vårdnadshavares erfarenheter av skolans inkluderingsuppdrag

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Lena Kristensson; [2020]
    Nyckelord :Särskild undervisningsgrupp; exkludering; narrativ; praktiknära forskning;

    Sammanfattning : Tanken med denna praktiknära studie har varit att genom vårdnadshavares berättelser beskriva och skapa förståelse för hur ett barns placering i kommunövergripande särskild undervisningsgrupp relaterar till en inkluderande skola. Jag har fokuserat på frågeställningarna hur vårdnadshavare beskriver och upplever sina erfarenheter av barnets skolgång före, under och efter placeringen i den kommunövergripande särskilda undervisningsgruppen samt vilka hinder och möjligheter vårdnadshavarna sett vad gäller barnens skolgång. LÄS MER