Sökning: "särskild undervisningsgrupp"
Visar resultat 6 - 10 av 99 uppsatser innehållade orden särskild undervisningsgrupp.
6. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER
7. Särskilda undervisningsgrupper i Stockholms stads kommunala grundskolor : För vem, med vem och varför
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Den politiska majoriteten i Stockholms stad beslutade 2019 att alla kommunala skolor senast hösten 2023 ska ha inrättat en lokal särskild undervisningsgrupp. Syftet med denna studie var att kartlägga om och i så fall hur särskilda undervisningsgrupper har organiserats och hur de används på mellan- och högstadiet i Stockholms stads grundskolor. LÄS MER
8. Språkstörning och stöd som ges på högstadiet : Elevers, vårdnadshavares och lärares upplevelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån specialpedagogiska perspektiv samt perspektiv på inkludering belysa stöd som gavs elever med språkstörningsdiagnos under högstadiet, ur elevers, vårdnadshavares och lärares perspektiv. Få tidigare studier omfattar ett elevperspektiv varför detta beaktas i denna studie. Studien har en kvalitativ metodansats. LÄS MER
9. Samverkan kring att främja elevers motivation i grundsärskola och kommungemensam särskild undervisningsgrupp inom grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Många elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser (NPF-diagnoser) har svårt för att finna motivation till skolan. Samtidigt är motivationen för skolan en viktig faktor för skolframgång. LÄS MER
10. Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering, arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad. LÄS MER