Sökning: "särskilda undervisningsgrupper forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden särskilda undervisningsgrupper forskning.

  1. 1. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  2. 2. Handledningsuppdraget i förskolan och skolan : En studie om specialpedagogers och rektorers uppfattningar och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Kubiak; [2023]
    Nyckelord :Handledning; rektor; specialpedagog; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers och rektorers uppfattningar om handledningsuppdraget och undersöka eventuella överenstämmelser mellan uppfattningar om uppdraget och upplevelser av uppdragets genomförande i praktiken, i verksamheterna förskola och skola. Kopplingar gjordes till systemteorin. LÄS MER

  3. 3. Självständigt arbete i fördjupningsämnet matematik och lärande. : Arbetssätt för elever i särskilda utbildningsbehov i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emilia Westberg; Josefin Sjöland; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; matematiksvårigheter; särskilda utbildningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om elever i matematiksvårigheter och en sammanställning av några arbetssätt som forskning anser gynnar dessa elever. Här sker en fördjupning på vad SUM (särskilda utbildningsbehov i matematiken) är och vilka förklaringar som kan påverka att elever hamnar i matematiksvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Christian Faruga Karldén; Hanna Lidén; [2021-07-06]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; introvert; extrovert;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering, arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad. LÄS MER

  5. 5. Studieverkstaden och dess effekter : En studie om hur tio elever upplever sin studiesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Anna-Maria Vojin; Gärdemalm Lena; [2020]
    Nyckelord :accessible learning environment; flexible resource room; zone of proximal development; studieverkstad; anpassning; flexenhet; mattehörna; särskilda undervisningsgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom enskilda intervjuer få kunskap om hur tio elever upplever den extra hjälp de får i form av studieverkstadens verksamhet på den skola som de går på. Hur beskriver elever att deras skolsituation påverkats (kunskapsmässigt och socialt) av deltagandet, vilka faktorer påverkar upplevelsen, och hur värderar de studieverkstaden gentemot vistelse i ordinarie klassrum respektive andra specialpedagogiska lösningar för de elever som tidigare haft sådana? Eftersom intervjuerna genomfördes på två olika skolor, en högstadie- och en gymnasieskola, som har olika upplägg på sina studieverkstäder, finns också en jämförande aspekt i arbetet. LÄS MER