Sökning: "särskiljningsförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade ordet särskiljningsförmåga.

  1. 1. Den ljuva doften av en lyckad varumärkesregistrering - en studie om huruvida doft kan erhålla ett varumärkesrättsligt skydd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ebba Olsson; [2023]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Länge har varumärken varit ett ord, en form eller kanske en kombination av de två. I takt med den tekniska utvecklingen i samhället använder marknadsförare sig av andra typer av tecken som varumärken för att särskilja sig mot sina konkurrenter. LÄS MER

  2. 2. Degenerering - Uppsats om degenereringens innebörd och motverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Filip Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Degenerering; Varumärkeslagen; Särskiljningsförmåga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om degenerering och är ämnad att undersöka vad degenerering innebär och hur man som företag kan förhindra degenerering. I uppsatsen presenteras varumärkes uppkomst, innebörden av degenering och åtgärder innehavaren av ett varumärke kan vidta för att förhindra degenerering. LÄS MER

  3. 3. Förväxlingsrisk – Avviker Patent- och marknadsöverdomstolens domar från EU-rättslig praxis i varumärkesrättsliga intrångsmål?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Oscar Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Civilrätt; Förväxlingsrisk; Varumärkesintrång; Förväxlingsbedömning; Varuslagslikhet; Varumärkeslikhet; Särskiljningsförmåga; Associationsrisk; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken betingar ofta stora ekonomiska värden och för varumärkesinnehavare är det av vikt att kunna skydda varumärkena. De EU-rättsliga direktiv och förordningar som reglerar området har haft till syfte att harmonisera varumärkesrätten mellan medlemsstaterna. LÄS MER

  4. 4. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  5. 5. Consumer perception of machine-generated advertisement

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christoffer Csoré Suhonen; Tommy Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Artificial intelligence; machine learning; digital marketing; consumer perception; discernment ability; Artificiell intelligens; maskininlärning; digital marknadsföring; konsument uppfattning; särskiljningsförmåga;

    Sammanfattning : Research in the area of artificial intelligence (AI) in marketing mainly consists of increasing value for retailers or ethical issues related to consumers, in contrast, academic research regarding consumers perception of AI in marketing is vague at best. This research explores the perception of machine-generated advertising campaigns and how these campaigns are experienced by consumers. LÄS MER