Sökning: "särskilt behov förskolan stockholm universitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden särskilt behov förskolan stockholm universitet.

  1. 1. Jag tänker att inkludering kanske inte ser likadan ut för alla barn : En kvalitativ intervjustudie om barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monika Poltorak; Sandra Sliwonik; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sam-varo; sam-verkan; pedagogiskt förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare samtalar om och tillämpar sitt arbetssätt för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer av verksamma förskollärare på fem olika förskolor i Stockholm. LÄS MER

  2. 2. Anpassad verksamhet för barn i förskolan : En enkätundersökning om hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att möjliggöra en lekmiljö för barn med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mina Abdullah Nazar; Isabelle Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; särskilda behov; förskola; anpassning; lekmiljö; specialpedagogik; funktionsnedsättning; fysisk miljö; pedagogik; specialpedagog; enkät; kvantitativ analysmetod; kvalitativ analysmetod;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka hur olika förskolor i Stockholm anpassar sin verksamhet för att skapa en lekmiljö som möjliggör inkludering av barn med funktionsnedsättningar. Den datainsamlingsmetoden vi har använt var en enkätmetod som skickades ut till flera förskolor runt om Stockholms län för att ta reda på hur olika förskolor i Stockholm arbetar med anpassningen för att möjliggöra en inkluderande lekmiljö för barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Stärka barns sociala färigheter i förskolan : Pedagogers upplevelser av att organisera arrangerade lekstunder för en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Müller Nyman; Monique Häggebrink; [2016]
    Nyckelord :preschool; social skills; play; interaction; children in need of special support; special pedagogue; Play Time Social Time; förskolan; sociala färdigheter; lek; samspel; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; Play Time Social Time.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur pedagoger beskriver möjligheter och hinder med användningen av interaktionsfärdighetsprogrammet Play Time Social Time (PTST) i svensk förskoleverksamhet samt att undersöka hur de upplever att programmet kan främja en inkluderande verksamhet genom arrangerade lekstunder. Fem intervjusamtal har genomförts med två pedagoger som är verksamma på en förskola i Stor-Stockholm. LÄS MER