Sökning: "särskilt stöd i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 699 uppsatser innehållade orden särskilt stöd i skolan.

  1. 1. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Karlsson; Stina Strömner; [2024]
    Nyckelord :Differentiation; gifted children; preschool; sociocultural theory; support; Differentiering; förskola; sociokulturell teori; stöd; särskilt begåvade barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Katarina Perez Puelma; [2024]
    Nyckelord :Arbetsmetoder; begrepp; flerspråkighet; samhällskunskap; språkutvecklande undervisning; och strategier;

    Sammanfattning : I dagens skola präglas klassrummet av en stor mångfald med elever från olika delar av världen. Det innebär att lärarna möter och undervisar elever med olika språkliga förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Elevers delaktighet i processer kring särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Angelica Miraglia; Irene Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Delaktighet; Delaktighetsteori; Elever i behov av särskilt stöd; Relationer;

    Sammanfattning : Delaktighet är tydligt framskrivet i skolans styrdokument. Vår bild är att problemområdet kring elevers delaktighet i särskilt stöd behöver utforskas vidare. Huvudpersonen i det särskilda stödet är ju eleven, vars mål är att lyckas utifrån sina förutsättningar. Elevers perspektiv saknas i stor utsträckning i tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  5. 5. Inkludering på fritidshemmet – En spricka mellan ideal och verklighet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Gustafsson Cunha; Johan Fredriksson; [2023-10-24]
    Nyckelord :inkludering; fritidshem; lärare i fritidshem; specialpedagogik; samverkan; elevassistent;

    Sammanfattning : I takt med att antalet anställda elevassistenter ökar i de svenska skolorna förs forskning fram som poängterar riskfaktorer med att primärt använda elevassistenter för att ansvara över den pedagogiska undervisningen för elever i behov av särskilt stöd under den obligatoriska skoltiden. Elevassistentens otydliga ansvarsroll visar sig försvåra det inkluderande arbetet i skolan och påverkar den sociala delaktigheten för de elever som har ett särskilt stöd av elevassistent. LÄS MER