Sökning: "särskilt stöd yrkesprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden särskilt stöd yrkesprogram.

  1. 1. Läsundervisning i engelska på gymnasiets yrkesprogram : En kvalitativ intervjustudie utifrån lärar- och elevperspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Michaela Cedergren; [2023]
    Nyckelord :English; Teaching reading; Motivation; High school vocational programs; Engelska; Läsundervisning; Motivation; Gymnasiets yrkesprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som kan ha betydelse för läsundervisningeni engelska på gymnasiets yrkesprogram. Anledningen till att yrkesprogram har valts fördenna studie beror på att det verkar finnas ett stort läsmotstånd på dessa program, och det är svårt att hitta tidigare forskning om just yrkeselever. LÄS MER

  2. 2. Verklighetsnära matematik : en studie av infärgning och autenticitet av uppgifter i läroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Efraim Laksman; [2022]
    Nyckelord :karaktärsämnen; matematik; infärgade uppgifter; läroböcker;

    Sammanfattning : Läroplaner i matematik för gymnasiet tar upp att matematik ska kopplas till karaktärsämnen. Särskilt tydligt är det i läroplanen för Matematik 1a, som läses av alla elever på yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som kan påverka elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. : En studie ur elevens perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carina Svendén; [2018]
    Nyckelord :Särskilt stöd; extra anpassningar; yrkeselev; yrkeslärare; yrkesprogram på gymnasiet; yrkesämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka olika faktorer som påverkar elevens resultat i yrkesämnen på gymnasiet. Studien skulle också visa elevens behov av särskilt stöd och extra anpassningar inom de programgemensamma ämnena: ”yrkesämnen” på gymnasiets yrkesprogram. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i undervisningen utifrån ett inkluderingsperspektiv på handelsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anna Dragovic Baus; [2016]
    Nyckelord :vocational education; vocational students; vocational teachers; inclusion; challenges; business and administration programme; yrkesutbildning; yrkeselever; yrkeslärare; inkludering; utmaningar; handelsprogrammet;

    Sammanfattning : Ett inkluderande arbetssätt kan sammanfattas i att en skolverksamhet ska möta varje elev utifrån elevens förutsättningar och behov. Teori och forskning visar att inkludering är ett komplext begrepp som kräver kunskap för att som yrkesverksam inom skolverksamheten kunna omsätta teori till praktisk handling. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieskolans yrkesprogram En intervjustudie om specialpedagogiska insatser på Naturbruksprogrammet inriktning häst

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Falkensson; [2015]
    Nyckelord :bristperspektiv; dilemmaperspektiv; häst; Naturbruksprogrammet; praktikgemenskap; relationellt perspektiv; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktSyfte och frågeställningar Syftet med examensarbetet var att öka kunskapen om hur specialpedagogiska insatser genomfördes på Naturbruksprogrammet inriktning häst, med frågeställningarna;•Hur ser rektorer, specialpedagoger och speciallärare på vem som är en elev i behov av särskilt stöd?•Hur arbetar rektorer, specialpedagoger och speciallärare med de elever som anses vara i behov av särskilt stöd?•Hur dokumenteras det särskilda stödet?Teoretisk förankringExamensarbetet utgick från tidigare forskning inom hästsporten och empirin tolkades genom specialpedagogiska perspektiv; Nilholms (2007) bristperspektiv, relationella perspektiv och dilemmaperspektiv samt Lave och Wengers (1991) teori community in practice (praktikgemenskap).MetodTolv semistrukturerade telefonintervjuer genomfördes med nyckelpersoner på Naturbruksprogrammet inriktning häst i Sverige, sex intervjuer med rektorer, fyra med specialpedagoger och två med speciallärare. LÄS MER