Sökning: "särskola material"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden särskola material.

  1. 1. DET KOMMUNIKATIONSSTÖDJANDE KLASSRUMMET: ANVÄNDANDE AV ETT OBSERVATIONSVERKTYG I SÄRSKOLAN

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Juhlin; [2022]
    Nyckelord :Communication Supporting Classroom Observation Tool CSCOT ; fokusgruppintervju; observationsprotokoll; speciallärare; särskola;

    Sammanfattning : Forskning om särskolan kan ses som bristfällig och allt för sällan har forskningsområdet behandlat utbildningens ”vad” och ”hur” när det gäller särskolans verksamhet. Det finns mycket kunskap, material och metoder kring språkinlärning och undervisning generellt, men mindre kring språkinlärning och undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Matematiken i skolan-utifrån hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare har upplevt den

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Karlsson; Marie Ingvarsdotter; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Intellektuell funktionsnedsättning; Sociomatematiska normer; Integrering; Inkludering;

    Sammanfattning : I skolans verksamhet ska alla elever få tillgång till undervisning och kunskap utifrån sina förutsättningar och behov. När eleven har en intellektuell funktionsnedsättning krävs en anpassad miljö och ett anpassat material vare sig eleven går i särskola eller som integrerad elev i grundskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Nytta eller nyttig? : Elev och kropp i särskolan åren 1946–2011

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :William Carlbom; Marcus Malmstedt; [2020]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; läroplan; kropp; elev; civilisering; sinnesslö;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur synen på eleven och kroppen framställs i läroplanerna för särskolan åren 1946–2011. För att besvara studiens syfte användes fem frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Sex- och samlevnadsundervisning i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Felicia Karlsson; Elina Persson; [2019]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; sexualitet; normer; särskola; sex- och samlevnad; undervisning; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Trots rapporterade brister och ojämlikheter i sexualundervisningen både i Sverige och utomlands, finns det inga tydliga riktlinjer för hur undervisningen ska bedrivas. Syftet med uppsatsen var att få en fördjupad kunskap i hur pedagogerna inom grundsärskolan arbetar med sex- och samlevnadsfrågor samt hur normer och sex- och samlevnad som ämnesområde integreras i grundsärskolans undervisning. LÄS MER

  5. 5. Sex- och samlevnadsundervisning i särskolan : Lärares och elevers perspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yvonne Merkell; [2017]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; särskola; sex-och samlevnad; ungdomar; undervisning; kategorisering; sexualitet; normer;

    Sammanfattning : Undervisning i sex- och samlevnad har varit obligatoriskt i svenska skolor i 60 år men tidigare forskning visar att det finns flera utmaningar i att utforma undervisning i sex- och samlevnad i särskola. Utmaningarna handlar om de föreställningar och de normer som finns kring utvecklingsstörning och sexualitet. LÄS MER