Sökning: "särskola musik"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden särskola musik.
1. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER
2. Dubbla barriärer? : Musiklärares arbete med elever med annat modersmål än svenska i särskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur musiklärare inom grundsärskola och gymnasiesärskola beskriver sitt arbete med elever med annat modersmål än svenska i ämnet musik. Fyra, inom särskola verksamma, musiklärare intervjuades och deras utsagor analyserades enligt fenomenografins regler. LÄS MER
3. Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. LÄS MER
4. Med musik som medel : Om deltagande och lärande i och med musik i särskolan
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att, med ett särskilt fokus på delaktighet och deltagande, undersöka och belysa musikens funktion och roll för elever inom särskolan inriktning ämnesområde och individuellt program i två kommuner. De områden som har belysts för att uppnå studiens syfte är: de aspekter i musik som främjar delaktighet, hur deltagandet tar sig uttryck samt hur musiken kan fungera som ett redskap och stöd för lärande. LÄS MER
5. Variation i musikundervisningen : Kvalitativ undersökning om lärares variation i musikundervisningen för elever i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Music is a subject in the school where variation can be used to include all students. The purpose of this study is to find out how teachers in the subject of music vary their teaching regarding children with learning disabilities. LÄS MER