Sökning: "särskolan åtgärdsprogram"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden särskolan åtgärdsprogram.

  1. 1. Åtgärdsprogram på grundsärskola och gymnasiesärskola: processen och utvecklingen. Jämförelsestudie mellan grundsärskola och gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Adeola Aderounmu; Yvonne Högman; [2021]
    Nyckelord :Individual Educational Plans IEP ; special needs; special schools; Åtgärdsprogram; särskilt stöd; grundsärskola; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen ska åtgärdsprogram (Åp) upprättas för alla elever i behov av särskilt stöd för att uppnå kunskapskraven i alla skolformer. Avvikelser mellan riktlinjerna och implementeringen av Åp förekommer ofta på grundsärskolan och gymnasiesärskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematiken i skolan-utifrån hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning och deras vårdnadshavare har upplevt den

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Claudia Karlsson; Marie Ingvarsdotter; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Intellektuell funktionsnedsättning; Sociomatematiska normer; Integrering; Inkludering;

    Sammanfattning : I skolans verksamhet ska alla elever få tillgång till undervisning och kunskap utifrån sina förutsättningar och behov. När eleven har en intellektuell funktionsnedsättning krävs en anpassad miljö och ett anpassat material vare sig eleven går i särskola eller som integrerad elev i grundskoleklass. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar och särskilt stöd i särskolan : En studie om hur de nya bestämmelserna i skollagen angående extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram tolkas och genomförs i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sofia Strandh; Anette Falkenström; [2015]
    Nyckelord :Dokumentation; Extra anpassningar; Rutiner; Skollagen; Särskilt stöd; Särskola; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur rektorer och lärare i särskolan tolkar och genomför extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram enligt de nya bestämmelserna i Skollagen och Skolverkets allmänna råd. För att söka svar har vi intervjuat fyra pedagoger och tre rektorer i fem olika särskolor i sammanlagt tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Elever i gränslandet mellan normal och svag begåvning. En diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liselotte Larsson Fors; [2014-05-06]
    Nyckelord :normal och svag begåvning; diskursanalys; särskilt stöd; resurs; ska; helhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att i åtgärdsprogram undersöka hur specialpedagoger dokumenterar och synliggör de elever som finns i gränsområdet av normal och svag begåvning. Metod: Studien är en kvalitativ textanalys som har en diskursteoretisk ansats med en teoretisk bas inom det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogens roll i särskolan : uppdrag, utbildning och kompetens

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Almkvist; Anna Leandersson; [2011]
    Nyckelord :gymnasiesärskolan; kompetens; specialpedagogik; särskolan; utbildning; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagogens yrkesroll i särskolan ser ut. Vi harutgått från frågeställningar kring specialpedagogens uppdrag och utbildning, slutligen har viundersökt hur den specialpedagogiska kompetensen tas tillvara i särskolan. Ilitteraturgenomgången presenteras först ämnesområdet specialpedagogik. LÄS MER