Sökning: "särskolan samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden särskolan samspel.

  1. 1. Digitala verktyg i gymnasiesärskolan : En studie av fem lärares uppfattningar och användande av digitala verktyg i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Häggström; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; digitala verktyg; artefakt; interaktion; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva hur lärarna använder de digitala verktyg i gymnasiesärskolan och hur användandet upplevs av lärarna. Studien syftar till att svara på följande frågor:I vilka sammanhang berättar lärarna att de använder digitala verktyg i sin undervisning och vilket lärande blir möjligt? Vilka pedagogiska utmaningar i undervisningen med digitala verktyg i skolan blir synliga enligt lärarna samt hur upplever lärarna användningen i förhållande till sin egen kompetens?Analysen skedde i flera steg. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i särskolan: möjligheter och utmaningar : "Likvärdigutbildning är rätten till kommunikation"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Everitt Karin; Sävström Susann; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation och alternativ kommunikation i särskolan; Relationsperspektiv; stöd; yrkesprofessioner i särskolan;

    Sammanfattning : Studien berör området kommunikation i särskolan, hur det hanteras och tar sig uttryck i ett sammanhan i särkolemiljö. Denna studie syftade till att öka kunskapen och undersöka hur arbetet med Alternativ och Kompleterand Kommuniktion (AKK) fungerar i särskolan. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation-En mänsklig rättighet utifrån grundläggande behov : Strategier i undervisningen för elever som använder AKK utifrån möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Uhr; [2020]
    Nyckelord :tal; språk; kommunikation; kommunikationssvårigheter; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; strategier;

    Sammanfattning : Studien beskriver undervisningen för elever som använder alternativa kommunikationssätt beroende på tal-, språk och kommunikationssvårigheter och är inskrivna i särskolan. Syftet med studien är att öka kunskapen gällande vad pedagoger använder för strategier i undervisningen för elever som använder Alternativ och Kompletterande Kommunikation vilket förkortas AKK, samt utifrån möjligheter och hinder se hur stödet kan utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares erfarenheter, tankar och strategier runt läsundervisning : En studie inom särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Ludvigsson Rundgren; Eva Eriksson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; intellektuell funktionsnedsättning; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få fördjupad förståelse av och ökad kunskap om läsundervisningen för elever med en intellektuell funktionsnedsättning som läser inom särskolan. Detta genom att undersöka vilka erfarenheter, tankar och strategier som finns runt läsundervisning hos speciallärare inom särskolan. LÄS MER

  5. 5. Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirko Cancelli; [2017]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; kamratlärande; nationella program; samarbete; samarbetslärande; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Cancelli, Mirko (2017). Att växa tillsammans - En studie av samarbetet eleverna emellan på gymnasiesärskolans nationella program. Specialpedagogikprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER