Sökning: "särskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet särskoleklass.

  1. 1. Musik i särskolan : Lärarens hjälpmedel för att göra eleverna delaktiga i musikundervisningen i särskoleklass 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Eleonora Lundberg; [2018]
    Nyckelord :music; participation; learning disabilities; musical aids; instrument; musik; delaktighet; särskola; musikaliska hjälpmedel; instrument;

    Sammanfattning : Musik som ett skolämne är något som undervisas med tydliga mål på elevers delaktighet och utefter kursplanen. Syftet med denna studie är att undersöka hur musikämnet i särskolan utformas och bidrar till delaktighet samt hur musikundervisningen kan anpassas med olika former av hjälpmedel. LÄS MER

  2. 2. ”Dina händer har du med dig hela tiden” En studie om pedagogernas användning utav TAKK i grundsärskolan ” Your hands do you have with you all the time ” A study of teachers use of TAKK in special school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nermana Uzunic; [2016]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication AAC ; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; Kommunikation; Språkutveckling; Särskola; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Syftet med studien är att undersöka pedagogernas användning utav TAKK i deras undervisning i grundsärskolan. Mina frågeställningar är: 1.På vilket sätt använder pedagogerna TAKK och i så fall varför?2.Vilka TAKK kunskaper har pedagogerna?3. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande organisation? : En intervjustudie kring hur rektorer organiserar undervisning för grundsärskoleelever samt hur de definierar och resonerar kring begreppet inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Inkluderande organisation; inkluderande undervisning; Intellektuella funktionshinder; Grundsärskola; Specialundervisning; Organisation av specialundervisning; Organisation av undervisning för grundsärskoleelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om rektorers syn på organisation av undervisning för grundsärskoleelever samt rektorernas definitioner av begreppet inkludering med hänseende på en skola för alla. Bakgrunden till undersökningen är att det i dag finns många olika sätt att organisera undervisning för grundsärskoleelever och att flertalet rektorer anger att deras organisation är inkluderande. LÄS MER

  4. 4. "En blick säger mer än tusen ord" En studie om icke-verbal kommunikation - ur lärarens perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Frida Josefsson; Cecilia Buhr; [2009]
    Nyckelord :Icke-verbal kommunikation; lärare; medvetenhet; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrketNär vi nu kommit till slutet på vår lärarutbildning kände vi att vi saknade djupare kunskaper kring den icke-verbala kommunikationens betydelse för läraryrket. Vi valde därför att fördjupa oss i detta ämne. LÄS MER

  5. 5. Grundskolelevers attityder till integrering av särskoleelever i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Hanna Harrysson; Sofie Larsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Läsåret 2007/2008 gick 13884 elever i grundsärskolan och av dessa var 2134 integrerade i grundskolan. Ur ett sociokulturellt perspektiv är integration något att föredra. Att dela med sig av sina kunskaper till andra kan skapa såväl tolerans som social utveckling och en bättre självkänsla. LÄS MER