Sökning: "sätt att lära idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden sätt att lära idrott.

  1. 1. Täflan är lifvet : en studie om tävlan i skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Simon Björk; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur universitetsstudenter uppfattade tävlingsmoment i skolämnet idrott och hälsa samt hur de anser att tävling kan anpassas för att motivera elever att röra på sig. Studien består av en kvalitativ intervjudesign och det är tio studenter vid ett lärosäte i Sverige som medverkat. LÄS MER

  2. 2. Studiemotivation : Elevers motivation till aktivt deltagande på idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Linus Forsberg; John Stjernberg-Rylander; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Idrott och hälsa; Aktivt deltagande;

    Sammanfattning : Introduktion Motivation är en förutsättning för att elever ska prestera, delta och lära sig de kunskaper som utförs på idrottslektionerna. Som framtida lärare ska vi kunna motivera våra elever. Därmed behöver vi kännedom om vilka faktorer som påverkar elevernas motivation för att arbeta motivationsfrämjande på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  3. 3. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Engelcrona; Ulrika Peterson; [2023]
    Nyckelord :alternativ kompletterande kommunikation; AKK; anpassad grund- och gymnasieskola; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; KASAM;

    Sammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER

  4. 4. Hemligheten bakom aktiva elever : En kvalitativ studie om lärares strategier för att hantera inaktiva elever på lektionerna i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lidholt Wickman; Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; icke-deltagande; idrott och hälsa; fysisk aktivitet; motivation; fysisk inaktivitet;

    Sammanfattning : Purpose and research questions The aim for this study is to determine how teachers in physical education handles students who do not want to participate in the ongoing teaching. - What are the teachers' experiences with students who do not participate in the physical education lessons? - Are there any strategies that teachers use to engage students who do not participate in the physical education lessons? - In what way does the teachers work in practice to ensure that the inactive students achieve a passing grade in physical education? Method The study used a qualitative method by semi-structured interviews with seven teachers who teach in physical education. LÄS MER

  5. 5. ”Äsch, det är bara att rulla ut bollen!” : En kvalitativ studie om hur idrottslärare i år 7-9 motiverar sitt val av bollspel som moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Adis Alagic; Sara Bayat; [2022]
    Nyckelord :ballgames; physical education; PE; learning subject; grades; teaching games; bollspel; bollspelsdidaktik; bollekar; rörelseförmåga; idrott och hälsa; KASAM;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottslärare i år 7-9 motiverar sitt val av bollspel som moment i relation till kursplanen, det centrala innehållet och kunskapskraven. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER