Sökning: "så lär sig barn tala"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden så lär sig barn tala.

  1. 1. "Man måste tala med händer och fötter" : En kvalitativ intervjustudie om hur sfi-elever upplever språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Harry Lahtinen; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur elever inom sfi upplever den egna språkinlärningen i samband med utbildningstiden på sfi. Frågeställningen är följande: Vilka faktorer påverkar elevernas språkinlärning i svenska som andraspråk i skolan samt under fritiden enligt dem själva? Studien använde kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. ”Konflikter, de är ju så härliga ibland” : En kvalitativ studie om fritidspersonalens upplevelser avkonflikter och konflikthantering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nour Jarjes; Karolin Turgay; [2017]
    Nyckelord :Konflikter; hantera; förebygga; fritidshem; fritidspersonal; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur fritidspersonal upplever, hanterar och förebygger konfliktersom sker mellan elever på fritidshem. För att kunna inhämta kunskaper om dessa områden harkvalitativa semistrukturerade intervjuer utförts med tio fritidspersonal. Intervjuerna transkriberadesoch bearbetades med den tematiska analysmetoden. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Demén; Elisabeth Wahlberg; [2016-02-22]
    Nyckelord :Bemötande; barnsyn; problemskapande beteende; normer;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt kontra ett onormalt sätt att bete sig. Frågeställningar 1. LÄS MER

  4. 4. Stora bestämmer och det är bara så! – En studie om makt och normalitet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zakia Abou-Hamad; Izabel Tawfik; [2012]
    Nyckelord :Stor och liten; makt; normalitet; identitet; försk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur maktordningen konstrueras av pedagogerna i förskolan och hur barnsidentitet påverkas av de styrande normerna. För att uppnå syftet har fokus i arbetet varit att undersöka hurpedagogerna använder begreppen stor och liten. LÄS MER

  5. 5. "Att fånga kunskapandet" En projektrapport om vägen från idé till gestaltning av en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Samantha Persson; Jessica Zachrisson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det sägs ibland att människan kan tala hundra olika språk men endast använder ett…Genom att arbeta multimodalt, det vill säga genom att gestalta vårt examensarbete med hjälp av olika uttryckssätt, arbetar vi på det sätt som våra huvudämnen, Barndoms- och ungdomsvetenskap och Kultur, medier och estetik, förespråkar. Huvudämnenas grundsyn är likartade och gemensamma nämnare för dessa är bland annat intresset för hur kunskap och mening skapas i språkliga sammanhang. LÄS MER