Sökning: "sång högstadiet"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden sång högstadiet.
1. Undervisning och bedömning i sång. En kvalitativ intervjustudie om sång i högstadiet i relation till Lgr11 och Lgr22 samt lärares metoder för elever i sångsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring musiklärares undervisning och bedömning av sång i årskurs 7–9 i förhållande till den nya läroplanen Lgr22, samt de metoder lärare använder för att hjälpa elever i sångsvårigheter att nå måluppfyllelse och utveckla tilltro till sin förmåga att sjunga; metoder som lärarens uppmuntran, kommunikation och verktyg för tonträffning. Olika perspektiv lyfts fram gällande genomförande av bedömning i sång, främst formativa, men även summativa med fokus på elevernas delaktighet. LÄS MER
2. En undersökning av sång: genus, metod och formativ bedömning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur två musiklärare på högstadiet arbetar med ämnet sång. Syftet är att undersöka hur sång lärs ut i musikundervisning för årskurs 7–9, med särskilt fokus på metod och genus. Det är genom kvalitativa intervjuer med lärare som empiri har samlats in. LÄS MER
3. ”Det blir sällan väldigt bra men ofta kul!” : Sångundervisning i grundskolans senare år
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Sång är en obligatorisk del av läroplanen i musik för den svenska grundskolan. Alla elever ska undervisas och bedömas i sång som ett delmoment i musikämnet. LÄS MER
4. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER
5. De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka instrumentlärares upplevelser och iakttagelser av vilka faktorer som påverkar gymnasieelevers val och byten av musikinstrument, och hur de påverkar undervisningssituationer. Studien baseras på transkriptioner av fem intervjuer genomförda med fem yrkesverksamma lärare i gymnasiets Instrument eller sång-kurser. LÄS MER