Sökning: "sång i gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden sång i gymnasiet.

  1. 1. “Låter jag sådär?” : Ljudinspelning som verktyg i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Charlotta Valtersson; [2024]
    Nyckelord :Analys; digitala verktyg; inspelning; intervju; lärande; sociokulturellt perspektiv; sångundervisning; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med mer kunskap om hur ljudinspelning kan användas som ett verktyg för lärande i sångundervisning på ett estetiskt program på gymnasiet. Syftet har lett fram till tre frågeställningar: “Hur kan musiklärare använda ljudinspelning som ett verktyg för lärande i sångundervisning på gymnasiet?”, “Hur upplever sångelever, på ett estetiskt program i gymnasiet, ljudinspelning under sångundervisning?” och “Vilka verktyg kan sångelever på ett estetiskt program på gymnasiet använda för att äga sitt eget lärande med hjälp av sånginspelning?”. LÄS MER

  2. 2. Sångtextens outnyttjade potential i läroböcker i spanska : En analys av läromedel för undervisning i spanska, Moderna språk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marcelina Maria Dudys; [2023]
    Nyckelord :sång; musik; spanskundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study explores the use of song lyrics in three high school level educational textbooks for teaching Spanish in the course Modern languages 3. The topic is investigated by asking questions on how song lyrics are used in the textbooks, to what extent they are used and what students are expected to do and learn from the song lyrics. LÄS MER

  3. 3. Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Ensemble; singing; lyrics; teaching; sociocultural perspective; upper secondary school.; Ensemble; sång; sångtext; undervisning; sociokulturellt perspektiv; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. LÄS MER

  4. 4. ATT VARA PÅHITTIG ELLER ATT VARA DETEKTIV : En studie om sångundervisningsmetoder i relation till bedömning och betygssättning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karlsson Jennifer; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; sång; undervisningsmetoder; fenomenologi; bedömning och betygssättning;

    Sammanfattning : Studien undersöker undervisningsmetoder i gymnasiekurserna Instrument eller sång 1 samt 3 (INSÅ), med särskilt fokus på metoder riktade mot att pröva nya sångtekniker i relation till bedömning och betygssättning. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer samt semistrukturerade kvalitativa enkäter med sånglärare och sångelever på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Trumundervisning på gymnasiet : En studie av hur gymnasielärare arbetar med kursen ’Instrument eller Sång 1’ utifrån instrumentet trummor

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Joakim Sandén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; musik; trummor; lärarens perspektiv; trumundervisning; instrument och sång; estetiska programmet;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar trumlärares arbete inom kursen ’Instrument och sång 1’ på gymnasiet med inriktning trummor. Studien berör musikämnet då kursen är en del av ämnet musik i gymnasieskolan. LÄS MER