Sökning: "sång metodik"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sång metodik.
1. Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. LÄS MER
2. Sångundervisning med variation : Om sångpedagogers undervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att få fördjupande kunskaper om sångundervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva längre tid för inlärning vid musikundervisning och att anpassningar kan behöva göras utifrån personens individuella förutsättningar. LÄS MER
3. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER
4. Det är allting samtidigt: : En studie av sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk för vuxna
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks sång som undervisningsmetod i svenska som andraspråk (SVA) för vuxna. Studien har ett induktivt perspektiv och utgår från några körledares, lärares och utbildningsledares kunskaper, erfarenheter och tankar, alla inom verksamheter där sång används som undervisningsmetod i SVA för vuxna. LÄS MER
5. Sångundervisningens varierande terminologi – en möjlighet eller ett hinder?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra hur sånglärare idag ser på sångens varierande terminologi i sångundervisningen. I det centrala innehållet i Lgy 11 för kurser som rör momentet sång behandlas aldrig vilka begrepp som sångläraren bör behandla i sångundervisningen. LÄS MER