Sökning: "sång och ramsor"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden sång och ramsor.

  1. 1. De yngre barnens språkutveckling i förskolan : Utifrån förskollärares resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Vanina Perez; Sofia Ringholm; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förskola; språkutveckling; yngre barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring sitt arbete med de yngre barnens språkutveckling i förskolan. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex förskollärare från olika förskolor i två olika kommuner. Intervjuerna spelades in för att sedan transkriberas och analyseras. LÄS MER

  2. 2. Hur språkstimulerande övningar påverkar lågstadieelevers fonologiska medvetenhet : Undervisning med rim, ramsor, sång och musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Eriksson; Matilda Boberg; Louise Ekery; [2022]
    Nyckelord :Språkstimulerande övningar; rim; ramsor; sång; musik; fonologisk medvetenhet; lågstadieelever;

    Sammanfattning : Litteraturstudien gjordes i syfte att undersöka hur språkstimulerande övningar, såsom rim, ramsor, sång och musik hjälper elevers bildning av fonologisk medvetenhet. Studiens frågeställning mynnar ut i; Hur påverkar arbete med språkstimulerande övningar som rim, ramsor, sång och musik lågstadieelevers fonologiska medvetenhet? Inledningsvis presenteras styrdokument, vetenskapliga artiklar och litteratur som förklarar syftet med användning av språkstimulerande övningar. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares upplevelser av sång, rim och ramsor som ett hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Asserholt; Caroline Södergård; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskola; ramsor; rim; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Ljud, rytm och ögonkontakt är några av de viktigaste grunderna för att ett spädbarn ska utveckla sin kontakt- och kommunikationsförmåga (Riddersporre & Söderman, 2012). Sången och musiken är enligt Eriksson (2013) en viktig byggsten för att kunna utveckla sin kommunikation och hon menar även att alla relationer bygger på just kommunikation (Eriksson, 2013). LÄS MER

  4. 4. "Lusten att lära ökar i samband med att man tar in det musikaliska" : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares användning av musikaktiviteter i de teoretiska ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Skött; Cecilia Ahlberg; [2021]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; pedagogik; grundskola; sociokulturellt perspektiv; integrering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnas att ta reda på yrkesverksamma lärares uppfattningar om varför och hur de använder musikaktiviteter i undervisningen av de teoretiska ämnena och för att se vad lärarna sett för påverkan på elevernas lärande i och med dessa musikaktiviteter.  Den valda metoden för studien var semistrukturerade intervjuer, där sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass till årskurs tre intervjuades för att fånga deras tankar och åsikter. LÄS MER

  5. 5. Sjung ut! : En studie om hur sång, rim och ramsor kan användas som stöd för tidig språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Westerberg; [2021]
    Nyckelord :musik; ramsor; rim; språk; språkutveckling; sång; tidig språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande text presenteras en studie där syftet var att undersöka hur pedagoger i förskolan använder sig av sång, rim och ramsor som stöd för tidig språkutveckling samt hur de beskriver att detta sker. Studien genomfördes via kvalitativa intervjuer och analysen bestod av en tematisk narrativ analys, där fokus ligger på vad som sagts i intervjun. LÄS MER