Sökning: "sång register"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden sång register.

  1. 1. Icke förväntad gestaltning av klassisk sång : En undersökning om att utforska röstens möjliga vägar till gestaltning genom sinnesstämning och röstkvalitéer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Elin Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :sång; gestaltning; sinnesstämning; register;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka röstens möjliga vägar till gestaltning genom sinnesstämning och genom röstkvalitéer som vanligtvis inte är de förväntade inom klassisk musik. För att undersöka detta har jag omarbetat ett klassiskt stycke skrivet av Mario Castel-nuovo-Tedesco. LÄS MER

  2. 2. Säg Bob! : Sex sångare om nedsjungning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joel Johansson; [2021]
    Nyckelord :vocal cool-down; vocal warm-down; vocal stretch; post-singing routine; SOVT; semi-occluded-vocal-tract; straw phonation; resonant voice; RV; voice relaxation; voice-scan; vocal screening; voice massage; vocal fatigue recovery; heavy vocal load; nedsjungning; kyla ned rösten; sjunga ned; SOVT; semi-occluded-vocal-tract; stråfonation; flödesfonation; röstmassage; röstscanning; röstavspänning; högintensiv sång;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med kvantitativa inslag med syftet att undersöka sångares upplevelser avnedsjungning efter högintensiv sång. Till en början har specifikt designade sångövningar förmedlats till sex medverkande sångare om fyra kvinnor och två män under individuella sånglektioner. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Mysteriet kring sångregister och skarvar. En studie om glappet mellan forskningsresultat och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jessica Friberg; [2019]
    Nyckelord :register; registerbrott; skarv; sång; sångpedagog; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; song register; register break; song; vocalist; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en tydligare bild av vad begreppen register samt registerbrott/skarvar innebär. De forskningsfrågor studien sökt svar på är: Vad har forskning idag kommit fram till vad gäller begreppen sångregister samt registerbrott/skarvar? Hur ser tre sångpedagoger idag på de begreppen och hur använder de sig av dem i sin undervisning?” samt ”Hur kan glappet ut mellan forskningens definition av register och skarvar jämfört med verksamma sångpedagogers användning av samma begrepp?” Studien har baserats på kvalitativ metod samt på en litteraturstudie av relevant forskning. LÄS MER

  5. 5. Är det bara en sångteknikalitet? : Hur sångpedagoger väljer sina termer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Martina Hed; [2019]
    Nyckelord :Vocal technique; register; experience; verbal description; phenomenology; qualitative interviews; Sångteknik; register; erfarenhet; verbal beskrivning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några sångpedagoger erfar fenomenet sångteknik. Forskningsfrågorna handlar om hur sångpedagogerna verbaliserar sin syn på sångteknik, registertermer och metoder samt hur sångpedagogerna förhåller sig till forskning i området. LÄS MER